actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2017, 06:41
Kyara.N*casie Kyara.N*casie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 35
Zweedse actrices getuigen over misbruik

Zweedse actrices getuigen over misbruik: ‘Toen kwam hij klaar op mijn rug’

In de Zweedse krant Svenska Dagbladet veroordelen 456 actrices seksueel misbruik en intimidatie in de sector. ‘We zullen niet langer zwijgen.’

‘Ik was 23 jaar oud en rustte tussen de repetities door uit op een matras. Toen kwam de dirigent binnen die vroeg of hij mijn rug mocht masseren. Ik wilde nee zeggen, maar kon het niet. Hij ging op me zitten en begon te masseren. Toen begon hij te masturberen en kwam hij klaar op mijn rug.’

Het moest hun geheim blijven, zei hij volgens haar voor de voorstelling begon.

Het is slechts een van de anonieme getuigenissen die de Zweedse krant Svenska Dagbladet brengt over seksueel misbruik in de Zweedse film- en theaterwereld. De verhalen lopen uit elkaar van seksuele toespelingen tot verkrachting. Een actrice vertelt hoe een ‘grote acteur’ zich met een erectie tegen haar drukte en haar vroeg of hij aan haar borsten mocht zuigen.

Maar liefst 456 vrouwen doen daarbij een gezamenlijke oproep, onder wie Sofia Helin uit The Bridge en Eva Röse die in The Girl with the Dragon Tattoo speelde. Ze eisen een nultolerantie tegen seksuele uitbuiting en geweld. Werkgevers moeten ook stoppen met daders te beschermen, klinkt het. De zwijgcultuur moet doorbroken worden.

‘Acteurs en regisseurs die als genieën worden beschouwd door het beroep gesteund, ongeacht wat ze hun collega’s aandoen’, klinkt het. ‘Door hun status hebben hun daden nooit gevolgen.’

De minister van Cultuur Alice Bah Kuhnke heeft enkele verantwoordelijken uit de sector bijeengeroepen.

Gevonden op De Standaard, 10/11/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171109_03178150

MENING: Naar mijn mening is seksueel misbruik en intimidatie gewoon walgelijk, ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die hier geen problemen mee hebben. Ik snap niet hoe sommige mensen dit over hun hart kunnen krijgen, de mensen die dit ondergaan gaan hoogstwaarschijnlijk met een trauma moeten kampen. Het feit dat het dan ook al 456 vrouwen hiervoor een oproep deden, dat zijn heel veel vrouwen en dat zijn ze waarschijnlijk ook nog niet allemaal. Dit is enkel nog maar in de Zweedse film- en theaterwereld waar ze in dit artikel over spreken. Ik ga ook helemaal akkoord met dat de zwijgcultuur moet doorbroken worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.