actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2012, 10:18
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
5 euro-biljet ondergaat metamorfose

In mei komt er een nieuw 5 euro-biljet in omloop. De echtheidskenmerken van het biljet zijn verbeterd, waardoor het nog beter beveiligd is tegen valsmunters. Later volgen ook de andere biljetten.
Drie nieuwe echtheidsmerken moeten het valsmunters nog moeilijker maken: een portretwatermerk, een portrethologram en een smaragdgroen cijfer. Wanneer u het biljet kantelt of tegen het licht houdt, ziet u in de zilveren band het portret van Europa, een figuur uit de Griekse mythologie.

“Uit studies is gebleken dat mensen meer affiniteit hebben met portretten dan gebouwen”, zegt Kristin Bosman van de Nationale Bank. Er is ook een lichteffect verwerkt in het cijfer van het biljet. De bruggen en gebouwen die op het huidige biljet staan, blijven dezelfde.

“Ook de kleur en thematiek blijft behouden. Elk biljet heeft zijn eigen stijl en periode.” De oude biljetten blijven nog gelden. “Ze worden na een tijdje uit omloop gehaald maar de mensen hoeven zich geen zorgen te maken. De oude en nieuwe biljetten zullen een hele tijd gewoon naast elkaar gebruikt worden”, zegt Bosman.

U kan de bankbiljetten nadien nog voor onbepaalde tijd inwisselen bij de Nationale Bank. De 5 euro-biljetten zijn de eerste in de ‘Europa-reeks’. “We beginnen met 5 euro, de jaren nadien volgen de andere biljetten in oplopende waarde.” In januari wordt het biljet officieel voorgesteld.

Bron: www.gva.be, 10/11/2012, http://www.gva.be/nieuws/economie/a...etamorfose.aspx

Mening: Ik vind het goed dat men onze maatschappij beter wil beschermen tegen valsmunters. Vaak krijgen we te maken met valse biljetten. Dit is natuurlijk voor niemand fijn. Het enige nadeel is wel dat men de oude biljetten niet zo snel zal kunnen laten verdwijnen. De oude en de nieuwe biljetten zullen samen nog een hele tijd naast elkaar gebruikt kunnen worden. Dit zal dus wel even duren. Ik vind het wel een beetje belachelijk dat ze dit doen voor 5 euro en niet voor bijvoorbeeld 50 euro. Wie echt slechte bedoelingen heeft gaat eerder grote bedragen gebruiken als vals geld. Na verloop van tijd krijgen ook de andere biljetten een aanpassing maar ik vind het een beetje belachelijk dat ze dit voorlopig dan alleen voor 5 euro doen.

Laatst aangepast door S*effi.Goetschalckx : 10th November 2012 om 10:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2012, 12:15
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
5 euro-biljet ondergaat metamorfose

Zelf vind ik het zeker ook positief dat men de valsmunterij zoveel mogelijk wil beperken en hier dan ook maatregelen voor neemt. Wel vraag ik mij af in hoeverre er nog echt fraude gepleegd wordt met het gebruik van briefjes. De dag van vandaag wordt er veel meer gebruik gemaakt van alternatieve betaalmethodes, zoals bancontact en betalingen via pc-banking enzovoort. Ik denk dan ook dat naarmate de jaren voorbijgaan, we steeds minder en minder contant zullen betalen, en meer met behulp van betaal- en visakaarten. Daarom is het volgens mij zeker ook niet belangrijk om de vele fraude die gepleegd wordt via deze weg, ook eens een keertje te bekijken en hiertegen maatregelen te zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.