actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2013, 21:30
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Kroatië zegt neen tegen homohuwelijk

De Kroaten hebben zondag in een referendum gestemd voor een grondwetswijziging die het homohuwelijk onmogelijk moet maken. Dat blijkt uit de eerste gedeeltelijke resultaten die betrekking hebben op 33 procent van de stembureaus. Bijna tweederde antwoordde ‘ja’ op de vraag of de grondwet het huwelijk moet definiëren als ‘een verbintenis tussen een man en een vrouw’.
Conservatieve ngo’s en de rooms-katholieke Kerk hadden voor het referendum geijverd. De centrumlinkse regering, mensenrechtenactivisten en prominente kunstenaars en wetenschappers hadden zich tegen het amendement gekeerd. Volgens hen gaat het om een inbreuk op de mensenrechten en de rechten van minderheden.

Kroatië is het jongste lid van de Europese Unie. De rooms-katholieke Kerk speelt er nog altijd een belangrijke rol.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131201_00865723
Datum: 1/12/2013

Mening:
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dit niet de goede beslissing is. Dit wil zeggen dat homoseksueel zijn, nog altijd niet geaccepteerd wordt in Kroatië (en wellicht ook in andere landen). Ik vind dat ze het zelf mogen beslissen, het is tenslotte toch hun leven?! Ik vind het spijtig dat er nog steeds zoveel taboe is rond homohuwelijken. Sommige mensen zien homoseksueel als een ziekte. Mensen kunnen niet kiezen voor het geslacht waarop ze vallen, ze durven er amper voor uit de kast te komen. Door dit soort wetten op te stellen, gaan we ze eigenlijk nog meer in een hoekje duwen. Langs de andere kant vind ik het wel mooi dat ze het democratisch beslissen. Het is een land waar ze nog heel sterk katholiek zijn, dat zal de reden zijn waarom ze er neen tegen zeggen. Ik hoop dat ze hun mening nog gaan herzien over een paar jaar. (liefst zo snel mogelijk)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2013, 23:10
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik kan mij helemaal vinden in de mening van Bob. Langs de ene kant vind ik het echt ongelooflijk dat homoseksualiteit nog steeds zo'n taboe kan zijn, want voor zo ver ik weet leven wij intussen toch in 2013... Langs de andere kant kan je Kroatië natuurlijk niet vergelijken met België. Wij zijn namelijk helemaal anders ingesteld en de vraag is dan ook in hoeverre de Katholieke kerk nog een rol speelt in ons land, terwijl het geloof in Kroatië veel sterker 'heerst'. Bijna tweederde van het volk heeft trouwens ook gestemd en staat achter deze beslissing. Deze beslissing bewijst ook nog maar eens hoe erg de manier van denken in de verschillende landen kan variëren, hoewel Kroatië toch ook behoort tot de Europese Unie. Net zoals Bob ben ik ook erg benieuwd wanneer deze grondwet toch zou wijzigen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2013, 10:14
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Wanneer je door het nieuws scrolt op sites zoals de standaard of het laatste nieuws kom je het ene land na het andere land tegen dat ook neen zeggen tegen het homohuwelijk. Dat is jammer als je weet dat er al zoveel landen het wél hebben aanvaard. Je kan je voorkeur niet veranderen en ik vraag mij af of er eigenlijk wel een degelijke reden is om het homohuwelijk te verbieden. Kan het een meerwaarde hebben voor een land om homo's te verdrijven? Dat vraag ik me af. Ik begrijp dat de kerk zijn waarden heeft maar de kerk zou ook eens moeten leren om flexibel te zijn naar de veranderende wereld van vandaag; want wat is het nut van religie als je jezelf niet mag zijn?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2013, 11:17
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
In het artikel "Kroaten stemmen over verbod op het homohuwelijk" werd reeds aangehaald dat de vraagstelling op het stembiljet zeer subjectief was. De vraag luidde als volgt: "Bent u het ermee eens dat het huwelijk een verbintenis is tussen een man en een vrouw?" Zoals ik toen al eerder zei, vind ik de vraagstelling incorrect en leek het mij logisch dat er meerdere ja's zouden opduiken die dan resulteerden in contra homohuwelijk. Zoals Caroline eveneens aanhaalde, hangt het ook af van in hoeverre geloof een rol speelt in de samenleving. Ik kan dan ook zeker begrijpen dat geloof voor sommige mensen wel heel belangrijk is. Ik vind het echter jammer wanneer er getracht wordt om taboes rond o.a. het homohuwelijk weg te werken en vooruitgang te boeken, terwijl er in andere landen strengere regels komen en er zelfs een verbod komt. Net zoals Nikki vind ik dat de kerk evenwel flexibel moet zijn. Is een verbod echt dé oplossing?
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.