actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2011, 09:36
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Gratis home cinema bij lening

Gratis home cinema bij lening
Opnieuw omstreden campagne Cofidis

BRUSSEL - De FOD Economie heeft een onderzoek geopend naar kredietverstrekker Cofidis. Die lokt klanten door bij een lening een home cinema-systeem cadeau te doen. Eerder zette Cofidis ook al gratis smartphones als klantenwerving in.

Van onze redacteur

Hans Bonte is naast kamerlid ook voorzitter van het OCMW van Vilvoorde. 'Ik ken Cofidis alleen uit Vilvoordse OCMW-dossiers', zegt hij. Toch kreeg ook hij een aanbod van kredietverstrekker Cofidis in zijn brievenbus, op naam. Bonte is verontwaardigd door de inhoud ervan. 'Als ik tussen de 500 en 7.500euro leen, krijg ik er gratis een home cinema-systeem bij, inclusief een waarborg van 2jaar.'

Volgens Bonte overtreedt Cofidis hiermee de wet op de consumentenkredieten.

'Dit zijn overdreven verleidingstechnieken. Het gaat bovendien om een snelle kredietopening. Wie vandaag het geld aanvraagt, heeft het morgen op zijn rekening. Het feit dat Cofidis op naam reclame verstuurt, doet trouwens een voorkeursbehandeling vermoeden, wat in strijd is met de wet op de privacy.'

Bonte heeft klacht ingediend bij zowel de FOD Economie als de Privacycommissie.

'Als OCMW-voorzitter kom ik vaak in contact met mensen met betalingsproblemen. Niet zelden laten ze zich door dit soort cadeaus verleiden, waarna ze nog dieper in de ellende belanden.' De FOD Economie is intussen een onderzoek gestart, bevestigt minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open VLD).

'Financiële instellingen mogen weliswaar geschenken geven bij het aanbieden van hun producten', zegt zijn woordvoerder. 'Maar om misbruiken tegen te gaan, mag zo'n geschenk slechts 10euro kosten of 5procent van de waarde van het ontleende bedrag. Als Cofidis dus een home cinema-systeem weggeeft bij een lening van 500euro, mag dat apparaat maximum 25euro hebben gekost, wat meteen al veel zegt over de kwaliteit van zo'n toestel.'

Cofidis kreeg het in september al eens aan de stok met de FOD Economie toen het klanten een gratis smartphone gaf. Het bedrijf hield toen vol dat ze die telefoons in China voor minder dan 25euro hadden gekocht. 'Je zou bijna denken dat Cofidis met deze nieuwe stunt de minister in het gezicht uitlacht', zegt Bonte.

Het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling treedt de SP.A-politicus bij. 'Wat Cofidis doet, is compleet tegen de geest van de wet', zeg Mohamed El Omari.

Bij Cofidis was er gistermiddag niemand beschikbaar voor commentaar.
(Bron: www.standaard.be)

Mening:
Toen ik de kop van dit artikel las, dacht ik al meteen: dit gaat uit de hand lopen. Ik vind niet dat er bij een lening een geschenk moet gegeven worden. Met het feit dat het geschenk slecht vijf procent kan ik nog leven. Iedereen heeft wel graag een cadeau maar dit mag zeker geen reden zijn om klanten te lokken. Vele mensen die uit hun schulden moeten raken, zijn net de mensen die door het kopen van al deze nieuwe toestellen en trends in de schulden geraakt zijn. Ze laten zich makkelijk verleiden door reclames als deze. Aldus vind ik dat een lening zo neutraal mogelijk moet aangeboden worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2011, 11:10
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Ik snap dat verscheidene kredietinstellingen klanten willen lokken met het aanbieden van leuke/aantrekkelijke cadeaus. Uiteindelijk vind ik deze manier van klantenwerving ronduit belachelijk . Kunnen deze kredietinstellingen geen andere voorwaarden aanbieden die voor de klant aantrekkelijker zijn?
Zoals Nikki reeds zei, bij leningen moeten geen geschenken gegeven worden. Kredietinstellingen kunnen beter gunstige voorwaarden geven op de lening zelf. Als bank moet je kunnen concurreren op dit vlak en niet o.b.v. het grootste geschenk.
De kans is inderdaad groot dat families zo meer schulden krijgen omdat ze deze aanbieding zo geweldig vinden en dus degelijk een lening aangaan terwijl ze misschien al een openstaande lening hadden of deze helemaal niet nodig hebben . Bepaalde mensen laten zich té hard verleiden en kunnen dergelijke aanbiedingen niet weerstaan. Cofidus zou naar mijn mening dit zelf moeten inzien en niet de makkelijkste weg moeten kiezen om klanten aan te werven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.