actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2013, 08:02
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
School mag één les op vijf in het Frans geven

Frans, Engels of Duits in het middelbaar. Tot vandaag worden die talen in Vlaamse klassen alleen gesproken tijdens de taallessen. Daar zou vanaf volgend jaar echter verandering in kunnen komen. De Vlaamse regering heeft immers een decreet goedgekeurd dat scholen toelaat om tot twintig procent van hun vakken in een andere taal dan het Nederlands te onderwijzen. Dat zegt Het Nieuwsblad.

‘Ons onderwijs moet kinderen voorbereiden op de toekomst. En die toekomst is meertalig’, zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).

Toch is het niet de bedoeling alle leerlingen van een school te verplichten om mee te stappen in het project. Wanneer de directie pakweg aardrijkskunde aanbiedt in het Frans, dan moet dat vak ook nog altijd in het Nederlands worden gegeven.

Het project - met als officiële naam Content and Language Integrated Learning (CLIL) - doet denken aan het Waalse systeem ‘meertalig onderweg’. Alleen wordt bij het Waalse immersie-onderwijs tot 75 procent van de niet-taalvakken in het Nederlands of het Engels gegeven, en is het daar vooral in de basisschool populair.

Scholen kiezen zelf of ze willen meestappen in het project. Al een vijftigtal van de zeshonderd katholieke scholen toonde interesse in het project, zegt Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs.

Bron:
De Standaard
7/11/2013

Mening:
Mijn mening over deze verandering is vrij positief. Ik dat het een goede zaak is om onderwijsvakken in een andere taal dan in het Nederlands te gaan onderwijzen. Dit steunt ouders die ervoor kiezen om hun kinderen meertalig op te voeden. Wat ik ook zeker positief vind, is dat men niet gaat verplichten om mee te stappen in dit project, maar dat de onderwijsvakken die in een ander taal gegeven worden ook nog steeds in het Nederlands gevolgd kunnen worden. Hierdoor hebben de leerlingen en hun ouders voor een deel de touwtjes in eigen handen. Ook denk ik dat veel leerlingen, dan heb ik het vooral over de derde graad, er zelf voor zullen kiezen om een bepaald vak in een andere taal te volgen, wanneer zij van plan zijn om bijvoorbeeld iets te gaan verder studeren in talen.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 7th November 2013 om 08:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.