actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2006, 18:58
Ellen_Pihay Ellen_Pihay is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 74
Klacht tegen racistische websites

Klacht tegen racistische websites

BRUSSEL - De Liga voor Mensenrechten gaat morgen een klacht indienen bij het Antwerpse parket tegen de internetsites Stormfront en Blood and Honour. Op beide discussiefora zijn de voorbije dagen heel racistische boodschappen verschenen.

Beide internetsites verspreiden haatdragende berichten en roepen op tot discriminatie en geweld, aldus de Liga. Volgens de organisatie is de inhoud van de websites duidelijk strafbaar.

De Liga beroept zich daarvoor op de antiracismewet, die stelt dat het strafbaar is om het publiek op te roepen tot haat en discriminatie tegenover een groep, gemeenschap of leden daarvan.

Volgens de Liga dragen de berichten bij tot een racistisch klimaat, dat aanleiding geeft tot tragische gebeurtenissen, zoals de moordpartij in Antwerpen.

Op de extreem-rechtse internetsites wordt de dader van de racistische moorden bejubeld. Sommige internetgebruikers op de fora betreuren dat de dader een blank kindje heeft doodgeschoten. Anderen schrijven dat hij beter nog enkele joden had neergeschoten, want "Antwerpen sti(n)kt ervan."

DS 16/05/2006
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2006, 19:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ben naar aanleiding van deze post ook eens even gaan surfen op stormfront...
Echt ziek wordt ik daar van
Niet overdreven. Ik voelde me echt niet goed bij het lezen van sommige posts. Wat moet er allemaal in een mens zijn leven gebeuren om tot zulk gedachtegoed te komen

Klein voorbeeldje, volgende draad spreekt boekdelen:
http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=201651

En dan de ellenlange draad waarin de holocaust ontkracht wordt. En maar herhalen dat het gaat over feiten, maar bronnen? Daar hebben ze nog nooit van gehoord...
Na ff zoeken kwam ik toch een linken-lijstje met enkele zeer dubieuze sites die de maker blijkbaar gebruikt heeft voor zijn uiteenzetting, maar dat heeft hij wel pas gepost na uitdrukkelijke vraag van een lid aldaar
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2006, 15:38
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Voor mijn part mogen deze websites van vandaag op morgen van het net gehaald worden.
Een probleem dat de liga kan ondervinden is dat de DNS zal geupdate worden, van eigenaar zal veranderen (hoogstwaarschijnlijk héél moeilijk te downtracken én niet gedomicilieerd in België) én dat de server ergens in het buitenland zal terechtkomen indien dit nog niet het geval was.
Dan kunnen ze er niets tegen doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2006, 20:10
Jelle thijs Jelle thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Hasselt
Posts: 224
Ik vind dit ook schandalig en van mij moeten ze deze sites van het net halen! de anti-racismewet moet wereldwijd ingesteld worden waardoor het geen probleem mag zijn dat dit een niet-Belgische site was.

Even kleine kanttekening? Gaan landen zoals Irak een anti-racismewet goedkeuren?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2006, 21:54
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Question

En dat allemaal onder het motto: 'als we het niet zien, dan bestaat het niet'?

Goed idee, om met repressie deze al zo hechte groep nog meer in een hoekje te duwen. Dat gaat er vast en zeker niet voor zorgen dat deze jongeren (neem ik aan?) nog meer een wij(-tegen zij)gevoel gaan krijgen.

Moest u het nog niet door hebben: als dit de manier is om racisme aan te pakken, dan kan je het beter laten. Je verergert én verlegt het probleem alleen maar.

Trouwens, dat forum (en het is een forum, geen website) is vrij toegankelijk voor iedereen dus ook iedereen kan er op participeren. Niemand houdt je tegen om daar je zegje te doen. Dat heb ik precies nog ergens gehoord: praat erover met die jongens, discussieer, beargumenteer, luister,...

Dat zou nog eens een klasopdracht zijn: zoek op stormfront.org 10 als wetenschappelijke feiten weergegeven citaten/argumenten en ontkracht ze a.d.h.v. onafhankelijk bronnenmateriaal dat je elders vindt. Gezien de moeilijkheid van de oefening, zou dit zelfs mogelijk zijn in de eerste graad.

De maatregelen die hier zo gepromoot worden halen absoluut niks uit en kosten alleen maar veel tijd, veel geld en veel moeite. Een beetje zoals die verplichte copyrightberichten op een DVD... ze hebben al miljoenen manuren gekost zonder ooit één piraterijmisdaad tegen te houden.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2006, 22:35
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
De maatregelen die hier zo gepromoot worden halen absoluut niks uit en kosten alleen maar veel tijd, veel geld en veel moeite. Een beetje zoals die verplichte copyrightberichten op een DVD... ze hebben al miljoenen manuren gekost zonder ooit één piraterijmisdaad tegen te houden.

Ik vermoed dat je hier stijtig genoeg wel gelijk hebt

Eigenlijk zou ik mij daar wel eens willen 'moeien', maar het probleem is dat je daar enorm veel tijd in steekt. Je moet je argumenten daar volgens mij héél goed kiezen en goed wikken en wegen welke woorden je gaat gebruiken.
En het duurt dan ook nog eens heel lang voor je ook daadwerkelijk tot iemand daar doordringt.
Misschien dat ik daar in de vakantie eens wat ga posten...
Ik ben ook van mening dat dialoog dé manier is om zulke dingen op te lossen. Doodzwijgen en verbieden wakkert de groepsgeest alleen maar aan...

Heeft er iemand weet van of daar daadwerkelijk mensen zitten die die jongeren daar proberen het licht te doen zien?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th May 2006, 22:55
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Eigenlijk zou ik mij daar wel eens willen 'moeien', maar het probleem is dat je daar enorm veel tijd in steekt. Je moet je argumenten daar volgens mij héél goed kiezen en goed wikken en wegen welke woorden je gaat gebruiken.


Je moet vooral niet te omstandig argumenteren, denk ik. Het doelpubliek dat je daar wil bereiken is waarschijnlijk niet geïnteresseerd in veel nuance. Dus hou het kort en to-the-point. Daarmee kan je misschien niet alles zeggen, maar wel veel ontkrachten van wat daar gezegd wordt.

Citaat:
En het duurt dan ook nog eens heel lang voor je ook daadwerkelijk tot iemand daar doordringt.


Reken alvast maar niet op veel begrip. Ik zou me ook niet focussen op de die-hard fanatics maar eerder op de twijfelaars. Diegenen die zich aangesproken voelen door de verbondenheid van de groep, die sukkelen met hun identeiti i.p.v. daadwerkelijk te geloven in al die troep.

Citaat:
Misschien dat ik daar in de vakantie eens wat ga posten...


Alleen kan je daar uiteraard niet veel beginnen. Mits een gecoördineerde actie en met een heleboel vrijwilligers zou je wel iets kunnen teweegbrengen. Misschien een soort Amnesty International Digitaal: met z'n allen (gratis! ) een heleboel vantevoren voorbereidde berichten plaatsen om een statement te maken.

Misschien niet geheel te verantwoorden vanuit ethisch opzicht, maar het doel heiligt hier misschien de middelen?

Citaat:
Heeft er iemand weet van of daar daadwerkelijk mensen zitten die die jongeren daar proberen het licht te doen zien?


Ja, hier: http://www.stormfront.org/forum/forumdisplay.php?f=14
Opposing Views (123 Viewing)
For all our opponents who want to argue with White Nationalists.


Ik neem aan dat er elders op die site ook wel serieuze discussies plaatsvinden?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th May 2006, 23:04
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Even geheel terzijde, maar wel interessant:

Google Frankrijk: http://www.google.fr/search?hl=fr&q...he+Google&meta=
Google Duitsland: http://www.google.de/search?hl=de&q...gle-Suche&meta=

Google België: http://www.google.be/search?hl=nl&q...le+zoeken&meta=
Google USA: http://www.google.com/search?hl=en&...G=Google+Search
Google China: http://www.google.cn/search?hl=zh-C...%E7%B4%A2&meta=

Duitsland en Frankrijk filteren hun zoekresultaten, België, de VS (nogal wiedes) en China (? ) doen dat niet. Dat werpt toch een iets ander licht op de ganse 'Google-censuur in China'-affaire maar dat is een andere discussie.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th May 2006, 23:17
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Alleen kan je daar uiteraard niet veel beginnen. Mits een gecoördineerde actie en met een heleboel vrijwilligers zou je wel iets kunnen teweegbrengen. Misschien een soort Amnesty International Digitaal: met z'n allen (gratis! ) een heleboel vantevoren voorbereidde berichten plaatsen om een statement te maken.

Ik ben er niet helemaal zeker van of met een hele hoop tegelijk daar gaan posten meer gaat opbrengen.
Volgens mij kan één lid met heel gefundeerde en goede (en simpele misschien inderdaad ook ja...) argumenten meer doen dan verschillende leden die allemaal met argumenten afkomen met haken en ogen aan.
Voor dat 'superlid' als het ware (dat uiteraard bestaat uit verschillende mensen die samen nadenken over de posts ) gaan ze na een tijd wel respect krijgen als die zijn mening en argumenten goed naar voren brengt.
Net zoals met King Arthur daar blijkt te zijn. Waarom wordt hij daar gezien als een autoriteit? Omdat hij zijn posts (schijnbaar) goed beargumenteerd en (wederom schijnbaar...) weet waar hij over over praat.

Nu vermoed ik wel dat dat ongeveer was wat jij ook bedoelde, maar het was (mij alleszins) toch niet helemaal duidelijk dan...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.