actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2016, 10:40
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Sven Mary: "Als Abdeslam aanslagen toejuicht, dan stop ik"

Sven Mary: "Als Abdeslam aanslagen toejuicht, dan stop ik"

26-03-16, 09.02u

Strafpleiter Sven Mary, advocaat van terreurverdachte Salah Abdeslam, wil zijn cliënt niet langer verdedigen wanneer die de aanslagen van dinsdag in Brussel en Zaventem goedpraat. "Dan zeg ik: 'Meneer, uw waarden stroken niet met mijn opvoeding'", zo zegt hij in een gesprek met De Morgen.
"Die nieuwe aanslagen waren mijn ergste nachtmerrie", vertelt Mary. "Men legt nu allerlei links tussen Abdeslam en de daders. Maar ik weet niet eens of hij die gasten kende of wist wat er te gebeuren stond." Maar als het wel zo is en Abdeslam de aanslagen toejuicht, "dan stop ik. Dan zeg ik: 'Meneer, uw waarden stroken niet met mijn opvoeding.'"

Mary geeft ook aan dat hij worstelt met de hypothese dat zijn uitspraak dat Abdeslam wel eens zou kunnen gaan praten de trigger kon zijn voor de aanslagen. "Mijn enige motivatie om Abdeslam te verdedigen, was hem aansporen om mee te werken aan het onderzoek en zijn info te delen. Tenslotte had hij zijn bommengordel in Parijs niet laten ontploffen. Misschien kon hij een spijtoptant worden. Dat was mijn strategie."

Mary heeft deze week getwijfeld, zegt hij. Doorgaan of niet: hij is er nog altijd niet uit. Vanwege "het zuur van de massa dat mijn benen breekt". Lees het volledige interview met de advocaat vandaag in de weekendkrant of in de Pluszone van De Morgen.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/s...op-ik-bbb4f5ee/

Eigen mening:
Artikels over de aanslagen in Brussel liggen bij de globale bevolking erg gevoelig. Daarom dat ik de publieke opinie ook ergens kan begrijpen wanneer zij uit woede zouden reageren op het feit dat Abdeslam een advocaat achter zich heeft staan. Echter vind ik dat de redenen die Mary aanhaalt niet allemaal in die richting wijzen. Hij haalt zelf aan dat hij dit doet met als doel een spijtoptant. Dat vind ik, in zoverre het kan, een mooi doel. Je wil een terrorist tot spijt doen inzien om zo de informatie die hij bezit, te verkrijgen. Of daarvoor de advocaat ervan zijn effectief noodzakelijk is, daar heb ik mijn twijfels bij. Ik vermoed niet dat Abdeslam Mary in vertrouwen zou nemen met informatie die hij bezit. Wel is het een goede poging om het op deze manier te proberen. Abdeslam zal een van de vele pionnen zijn en elke pion kan een bron van informatie zijn. Enkel is de stelling die Mary aanhaalt wel correct. Door hem meer op de rooster te leggen, kunnen anderen daarop reageren wat de situatie misschien verergert. Moeten we het daarom stil leggen? Dat ook niet, denk ik. Het is een moeilijke afweging die we ook niet op ons eentje kunnen beslissen. Wel denk ik inderdaad dat Mary zich kan voorbereiden op het zuur van de maatschappij. Iemand die een terreurverdachte in verdediging neemt, ongeacht zijn verhaal in een interview, wordt nog steeds als slecht afgeschilderd. Zelf heb ik daar een verdeeld standpunt in. Mary schijnt zich vast te houden aan zijn eigen waarden en opvoeding. Als hij zich daaraan kan houden en effectief stopt wanneer Abdeslam Brussel zou goedpraten, dan is hij een man van zijn woord. Wanneer hij daarna toch doorgaat, denk ik dat de publieke opinie niet mals voor hem zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.