actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2012, 09:22
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Cyberverdediging België is gatenkaas

BRUSSEL - Ons land staat permanent bloot aan cyberaanvallen. ‘De dreiging is veel groter dan de mankracht voor de beveiliging', zegt de Staatsveiligheid.
‘Dagelijks zijn er ettelijke aanvallen op de informatica van onze instellingen', zegt Alain Winants, administrateur-generaal van de Staatsveiligheid. ‘Informatie over onze economische ontwikkeling, hoe we denken over de evoluties binnen de energiesector, onze militaire standpunten en ga zo maar door: stuk voor stuk zijn het zaken die voor andere inlichtingendiensten zeer interessant zijn.'

‘Maar in vergelijking met onze buurlanden lopen we achterop in de beveiliging ervan. De Staatsveiligheid is verantwoordelijk voor de verdediging tegen aanvallen rond onder meer spionage en terrorisme, maar op dit moment staat het aantal informatici dat we hebben, niet in verhouding tot de dreiging.'

Exacte aantallen van de aanvallen kan Winants niet geven. ‘Niemand heeft een compleet overzicht. Instellingen en autoriteiten zijn niet altijd geneigd om aanvallen publiek te maken.'

Volgens de Staatsveiligheid komen de aanvallen uit alle hoeken: de georganiseerde misdaad, (in mindere mate) terroristen, andere landen (waaronder Rusland, China en ex-Sovjetstaten) en ‘hacktivisten' zoals het collectief Anonymous, dat begin dit jaar de site van de staalgigant ArcelorMittal platlegde. Ook ‘belgium.be' en de site van Defensie moesten er al eens aan geloven.

Maar een pak incidenten blijft onder de radar. De militaire inlichtingendienst ADIV heeft bijvoorbeeld weet van een stukje kwaadaardige software, of ‘malware', dat twee jaar lang elke toetsaanslag van een computer bijhield.

‘De systemen van de overheid zijn niet goed beschermd', zegt ook luitenant-kolonel Miguel De Bruycker van de ADIV. ‘Veel overheidsdiensten zijn zich zelfs niet eens bewust van de gaten.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121119_00374548
DS 20 november 2012

Mijn mening:
Ik vind het verontrustend om te lezen dat ons land qua bescherming tegen cyberaanvallen, helemaal niet zo goed beveiligd is. Want wanneer ik lees dat zelfs de site van Defensie al eens is platgelegd, is dit in mijn ogen geen goed teken. Het moet nu lukken dat ik per toeval onlangs een artikel had gelezen over de groep Anonymous. Ik wist wel dat ze bezig waren met het platleggen van sites van bepaalde organisaties zoals bijvoorbeeld Scientology Belgium, omdat deze YouTube bestookte met dreig-en haatmails. Hier kan ik nog inkomen dat je zoiets dan doet, maar als je je gaat bezig houden met Belgische instanties plat te leggen, die eigenlijk niets hebben misdaan gaat dit bij mij te ver. Tenslotte kunnen zulke dingen grote gevolgen hebben voor ons land. Ik vind dus dat we meer moeten investeren in de informatica-opleidingen om deze dreiging tegen te gaan. Tenslotte is informatica ook de toekomst dus je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2012, 10:27
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Een hele tijd terug was er een reportage over, zoals de auteur ze in dit artikel benoemt, de hacktivisten van Anonymous. Hierin vertelden zij dat ze bepaalde sites plat wilden leggen, waaronder die van Defensie, omdat zij net wilden aantonen dat er gaten zaten in de beveiliging van deze sites. Het ergste van deze zaak vind ik is dat de mensen van de beveiliging van deze sites hiervan bewust zijn, dit blijkt nog maar eens uit het artikel.
Ook wil ik graag iets kwijt over het feit dat er een 'tekort' zou zijn aan mensen die instaan voor de beveiliging van deze sites. Misschien is het wel een idee om hier dan ook mensen voor te zoeken, in plaats van beklag te doen in de krant. Woorden hebben nog altijd niemand vooruitgeholpen, de daden zijn de dingen die tellen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th November 2012, 14:45
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Dit artikel zou een duidelijk signaal tot actie moeten vormen. Men is er zich van bewust dat de beveiliging van belangrijke sites alles behalve optimaal is, maar men doet er niets aan. Door de acties van Anonymous wordt het helemaal duidelijk dat vele sites niet goed beveiligd zijn. Ik denk dat het erg belangrijk is dat hier iets aan veranderd wordt voordat het te laat is, voordat men met belangrijke gegevens gaat lopen.
We kunnen het tekort aan opgeleide mensen proberen te verminderen door meer te investeren in de informaticasector en deze opleiding/sector te promoten bij de mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.