actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2016, 09:02
Dimas.V*n.Eysendeyk Dimas.V*n.Eysendeyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 25
Het wordt binnenkort gemakkelijker om van geslacht te veranderen

Belgische transgenders moeten in de toekomst geen zware geslachtsoperatie meer ondergaan om officieel van geslacht te kunnen veranderen. Dat staat in de nieuwe transgenderwet, die pas morgen op de ministerraad zal worden voorgelegd. Daarnaast zullen kinderen al vanaf 12 jaar van naam kunnen veranderen.
Wie vandaag de dag van geslacht wil veranderen, moet zich laten steriliseren én zich ook fysiek laten ombouwen. Met de nieuwe transgenderwet hoeft dat echter niet meer. "Die medische vraag wordt nu ongedaan gemaakt", zegt federaal staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs (N-VA) in "De ochtend" op Radio 1. "Het is een schending van de mensenrechten om iemand te verplichten zich te laten steriliseren of fysiek te laten ombouwen."

Volgens Sleurs houdt precies die ingrijpende medische procedure nu nog veel mensen tegen om van genderidentiteit te veranderen. "Als gynaecoloog kan ik alleen maar zeggen dat het een bijzonder zware operatie is, als je als vrouw bijvoorbeeld je baarmoeder moet laten verwijderen."

Eigen mening:
Ik vind het heel goed dat ze deze wet gaan invoeren omdat het niet gemakkelijk is voor transgenders om in een verkeerd lichaam door het leven te gaan. En ik vind het niet correct dat als ze officieel van geslacht willen veranderen ze financieel dure en fysiek zware operaties moeten ondergaan met als doel de titel van het andere geslacht op je identiteitskaart te verkrijgen. Ik ben zelf al reeds in contact gekomen met enkele transgenders en wat zij allemaal meemaken is echt niet makkelijk voor hen. Daarom vind ik het heel goed dat ze deze nieuwe wet gaan opstellen. En ik begrijp ook heel goed dat die ingrijpende medische procedure veel mensen tegenhoudt om zich te laten veranderen, want zo'n procedure kost heel veel geld en is fysiek heel zwaar voor die mensen.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2838673
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.