|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Verkeersboetes zijn het duurst in Zwitserland
Verkeersboetes zijn het duurst in Zwitserland
De boetes in Zwitserland kunnen hoog oplopen. De agenten zijn er streng. Dat ondervond een Kempenaar die er op reis was. Hij werd er onverwacht aan de kant gezet. ‘Omdat ik te kort achter een agent had gereden. Mijn boete: 1.200 euro.’ Nog twee weken en dan begint de zomervakantie. Veel Belgen trekken dan naar overal in Europa en doen dat met de auto. Maar ze weten weinig over de verkeersboetes in het buitenland. Dat kan pijn doen aan de portemonnee, zo blijkt uit het verhaal van een Kempenaar met een buitenverblijf in Zwitserland. ‘Ik reed op de autosnelweg en nam op een bepaald ogenblik een afrit. Een politiewagen voor me deed hetzelfde. Omdat de snelheid er beperkt was tot 80 km/uur, zette ik mijn snelheidsbegrenzer op en volgde de politiewagen voor me. Plots begon die te vertragen, waardoor ik hem wat naderde. Even verderop lichtte een scherm op aan de achterruit van de politiewagen. Ik moest aan de kant. Een agent stapte uit, en vertelde me dat ik een kilometer lang minder dan zeven meter achter hun wagen had gereden.’ ‘Ik ben zelf een agent geweest. Ik vroeg hem nog hoe hij dat had gemeten. Met zijn ogen, zei hij. Waarop ik repliceerde dat hij dan Robocop was. Daar kon hij niet mee lachen, en hij gaf me een boete van 1.200 euro. Die boete moest ik direct betalen, of er zou nog meer bijkomen. Dus zijn we naar een bankautomaat gereden om dat geld af te halen. Veel geld, voor een ex-agent met een klein pensioen.’ U rijdt door Zwitserland Boetes omgerekend in euro 26 km/u te snel in bebouwde kom 360 26 km/u te snel op snelweg 360 Gsm achter het stuur 100 Door rood licht rijden 225 Foutparkeren 40 Rijden zonder gordel 60 Overtreden inhaalverbod 225 Geen voorrang bij zebrapad 126 Onnodig voorverwarmen auto 54 Rijden zonder vignet 180 Loongerelateerd Zwitserland is bijzonder intolerant tegenover verkeersovertredingen. Het land hanteert hoge boetes, die bij zware overtredingen loongerelateerd zijn. Hoe rijker je bent, hoe meer je moet betalen. Maar omdat het inkomen er sowieso veel hoger ligt dan bij ons, zijn alle boetes er voor de gemiddelde Belg buitengewoon hoog. ‘Te weinig afstand houden, is een zware verkeersovertreding’, zegt Touring Club Suisse. ‘De rechter oordeelt over het misdrijf, rekening houdend met de omstandigheden. Door de gerechtskosten kan de boete snel tot meer dan duizend Zwitserse frank oplopen. Ook voor Zwitsers is dat veel geld.’ Een misdrijf als 'te weinig afstand houden' moet wel gefilmd worden. Hoe sneller je rijdt, hoe groter de afstand tussen de wagens moet zijn. En hoe korter de afstand tussen twee wagens, hoe hoger de boete. De beboete Kempenaar diende klacht in bij het Zwitserse gerecht. Dat hield rekening met het gebrek aan bewijs en schold de helft van de boete kwijt. U rijdt door Nederland Stevige boetes voor alle overtredingen 26 km/u te snel in bebouwde kom 256 26 km/u te snel op snelweg 223 Gsm achter het stuur 240 Door rood licht rijden 240 Foutparkeren 95 Rijden zonder gordel 140 Parkeren handicaptenparking 380 U rijdt door Duitsland Enkel inhaalverbod en overschrijden volle witte streep zwaar beboet 26 km/u te snel in bebouwde kom 100 26 km/u te snel op snelweg 80 Gsm achter het stuur 100 Door rood licht rijden 90 Foutparkeren 15 Rijden zonder gordel 60 Overtreding inhaalverbod 250 Overschrijden volle witte streep 250 Gebruik anti-radar 75 Parkeren handicaptenparking 35 U rijdt door Italië U rijdt beter niet over de pechstrook om uw vakantie te vergallen 26 km/u te snel in bebouwde kom 169 26 km/u te snel op snelweg 169 Gsm achter het stuur 160 Door rood licht rijden 163 Foutparkeren 41 Rijden zonder gordel 80 Overtreding inhaalverbod 85 Overschrijden volle witte streep 77 Geen veiligheidshesje 41 Parkeren handicaptenparking 84 Rijden over pechstrook 422 U rijdt door Frankrijk Vaste (milde) boetes voor de meeste overtredingen 26 km/u te snel op snelweg 135 Door rood licht rijden 135 Foutparkeren 35 Rijden zonder gordel 135 Overtreding inhaalverbod 135 Overschrijden volle witte streep 135 Gebruik anti-radar tot 1.500 euro Geen veiligheidshesje 135 Geen gevarendriehoek 135 U rijdt door Oostenrijk Heel lage tarieven behalve voor het gebruik van een anti-radar 26 km/u te snel in bebouwde kom 50 26 km/u te snel op snelweg 50 Gsm achter het stuur 50 Door rood licht rijden 70 Foutparkeren 20 Rijden zonder gordel 35 Gebruik anti-radar tot 6.000 euro Geen veiligheidshesje 14 Geen vignet 120 U rijdt door Spanje Hoge vaste boetes 26 km/u te snel in bebouwde kom 100 26 km/u te snel op snelweg 100 Gsm achter het stuur 200 Door rood licht rijden 200 Foutparkeren 40 Rijden zonder gordel 200 Overtreding inhaalverbod 200 Overschrijden volle witte streep 200 Bedienen navigatie bij het rijden 200 Geen veiligheidshesje 200 U rijdt door Luxemburg Hou u vooral aan de snelheidsbeperkingen 26 km/u te snel in bebouwde kom 145 26 km/u te snel op snelweg 145 Gsm achter het stuur 74 Door rood licht rijden 49 Foutparkeren 24 Rijden zonder gordel 49 Overtreding inhaalverbod 49 Tips voor trips Agenten kunnen in het buitenland overgaan tot een onmiddellijke inning. Je hebt wel altijd het recht beroep aan te tekenen tegen de boete, door schriftelijk je eigen beschrijving van de feiten te geven. Als je een factuur thuis ontvangt en je betaalt, dan geef je aan akkoord te zijn met de boete en wordt de zaak gesloten. Als je niet betaalt en de autoriteit bepaalt dat je schuldig bent, dan loop je het risico op een hogere boete. In al onze buurlanden worden bij een overtreding ook strafpunten aangerekend. De buitenlandse administratie houdt die stand bij. Bij achttien strafpunten wordt in Duitsland bijvoorbeeld het rijbewijs van de Duitse autobestuurder ingetrokken. Een niet-Duitse autobestuurder mag dan niet in Duitsland rijden. Het is aangeraden om de verkeersregels van toepassing in de Europese lidstaten waar je naartoe trekt, even door te nemen. De Europese Commissie maakte daarover een interactieve kaart en een app die je kan downloaden. Blog DS, 17-06-2019 (Gunther Willekens, Lies Vanbets, Tom Sonck) |