actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 19:30
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Aantal minderjarigen dat van geslacht wil wisselen op korte tijd fel toegenomen

Het aantal minderjarigen dat van geslacht wil veranderen, is op korte tijd explosief toegenomen. Ging het voor het hele jaar 2014 om 45 minderjarigen, dan blijken er in de eerste helft van 2015 alleen al 70 jongeren te denken aan een transgenderoperatie of geslachtsveranderende ingreep. Het wil niet zeggen dat die jongeren die operatie ook zullen laten uitvoeren. De cijfers komen van het Transgender Infopunt, dat verbonden is aan de UZ Gent, en ze worden woensdagavond bekendgemaakt in het VIER-programma “Karen & De Coster”.

“Blijkbaar ligt de drempel om eraan te denken en om erover te praten vandaag een stuk lager dan enige tijd geleden”, zegt programmamaker Eric Goens. “Waarschijnlijk hebben de media de thematiek een stuk bespreekbaarder gemaakt. En er zijn ook bepaalde rolmodellen geweest, zoals de zanger(es) Dana International.”

“Een geslachtsoperatie kan pas vanaf het 18de levensjaar en er volgt gewoonlijk een heel begeleid traject voor het zover is”, zegt Eric Goens. “Het is dus zeker niet zo dat al die jongeren die eraan denken om van geslacht te veranderen dat ook doen. Het is zelfs zo, dat 8 op de 10 uiteindelijk niét overgaan tot een operatie.”

Ook Staatssecretaris Elke Sleurs, onder meer bevoegd voor Gelijke Kansen, is in het (vooraf opgenomen) tv-programma aanwezig. Zij zegt dat ze samen met minister van Justitie Koen Geens (CD&V) ervoor gaat ijveren om bij de aanstaande hervorming van het strafwetboek ‘genderidentiteit en genderexpressie’ toe te voegen aan de lijst van verzwarende omstandigheden. Daardoor kan een rechter personen die zich schuldig maken aan een geweldsmisdrijf tegen iemand omwille van transfobie ook zwaarder bestraffen.”

Bron: De Standaard

Mijn mening: De huidige samenleving staat steeds meer en meer open voor zaken zoals homoseksualiteit, abortus en transgenders. De cijfers van het onderzoek tonen ook aan dat mensen meer en meer geneigd zijn om hierover te praten. Tot enkele tientallen jaren geleden was dit echter ondenkbaar. Ik vind het dan ook een goede zaak dat de maatschappij dit steeds meer aanvaard en er ook oor naar heeft. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn. Natuurlijk blijven er tegenstanders van alles, maar het is zeker al minder extreem dan vroeger.

Laatst aangepast door yanthe.w*ckenier : 21st October 2015 om 19:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2015, 20:09
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Enerzijds is het een feit dat transseksualiteit meer en meer aanvaard wordt in onze samenleving. Dat blijkt uit de aankomende hervorming in het strafwetboek betreffende het thema. Dit is een duidelijk signaal: laat elke persoon zijn eigen identiteit ontwikkelen, want daar heeft iedereen recht op. Daar sluit ik me volledig bij aan: er is geen enkele reden om dergelijke personen anders te benaderen. Anderzijds stel ik me de vraag of het taboe rond het onderwerp al helemaal is verdwenen. Volgens mij moet een transseksueel nog altijd zijn moed bij elkaar schrapen om zijn persoonlijkheid naar buiten te brengen. Ik denk niet dat velen hier meteen zonder opkijken op reageren, wat eigenlijk wel begrijpelijk is: de persoon waarvan je dacht zo goed te kennen, verlangt naar een ander lichaam. Dat moet voor de naaste omgeving een hele verandering met zich meebrengen. Toch is het van groot belang de persoon zoveel mogelijk te steunen zodat hij of zij opnieuw gelukkig kan worden in het nieuwe lichaam.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.