actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2010, 18:07
Jan.Sauvillers Jan.Sauvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Geel
Posts: 43
Studenten willen geen examen op 14 juni

De Christen-Democratische Studenten (CDS) roepen Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet op om de universiteiten en hogescholen aan te sporen geen examens te organiseren op maandag 14 juni. Daarmee willen ze voorkomen dat studenten op verkiezingsdag niet zelf hun stem gaan uitbrengen, omdat ze de dag nadien een examen moeten afleggen.

"Democratische rol spelen"
CDS betreurt dat de verkiezingen midden in de blok- en examenperiode vallen. Jongeren moeten immers ook de kans krijgen om hun democratische rol te spelen, vindt de beweging. "We kunnen ons niet vinden in oproepen om niet te gaan stemmen, maar we moeten wel de kans krijgen om onze mening over politiek te uiten", benadrukt voorzitter Maarten Marechal.

Volgens Smet moeten de onderwijsinrichtingen zelf hun agenda bepalen en moeten ze daarbij inspraak geven aan de studenten. "Tijdens de verkiezingen van 2007 en 2009 is bewezen dat dit systeem werkt", klinkt het.

Omzendbrief
In Wallonië gaat Jean-Claude Marcourt, de minister van Hoger Onderwijs, een omzendbrief sturen naar de universiteiten en hogescholen. Daarin vraagt hij hen om in de examenplanning rekening te houden met de verkiezingen. Hen iets opleggen mag hij niet, want de hogere onderwijsinstellingen bepalen zelf hun examenagenda. Marcourt zal ook minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom aanschrijven met de vraag om studenten niet op te roepen als bijzitters in stembureaus. (belga/adb/svm)

07/05/10 14u35


Mening: Geen examens op 14 juni??!! Dat de idioten g*dverdomme overeenkomen en stoppen met ons land (keer op keer) belachelijk te maken!!!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2010, 18:31
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Ik denk dat voor mensen die niet op kot zitten dat het geen probleem is om te gaan stemmen. Dit duurt niet zo heeel lang. Maar voor mensen die op kot zitten is het vaak moeilijker. Zij leren op hun kot en dan moeten ze naar huis komen om te gaan stemmen. Dit kan wel veel tijd in beslag nemen. Maar dit weet je nu al dus een goede planning maken is de boodschap!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th May 2010, 14:14
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Ik ga akkoord met Silke. Voor mensen die op kot zitten is dit inderdaad moeilijker dan voor mensen die niet op kot zitten. Ikzelf zit niet op kot en ik win hier zelfs tijd mee omdat ik dan bewust om 8u aan het stemhokje sta omdat ik niet wil aanschuiven, met als resultaat dat ik om half negen thuis ben en dan al kan beginnen te studeren, op een normale dag begin ik pas om 9 uur of 10 uur. Geen examens op 14 juni kan een oplossing zijn hoewel het tijdsverlies blijft, je moet nog altijd over en weer als kotstudent. Een andere oplossing kan bijvoorbeeld zijn dat de studenten die op kot zitten kunnen stemmen in de stad waar ze op kot zitten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th May 2010, 19:27
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Ik weet dat er veel klachten komen op 14 juni. Ik denk dat vele studenten vergeten dat zij een volmacht mogen geven over hun stem. Dan kunnen zij thuis blijven studeren en doen ze toch hun plicht. De examenregeling aanpassen aan deze datum is een veel riskantere oplossing. Dat betekent dat nu (want de knoop is nog maar pas doorgehakt) alle examenroosters nog eens zouden moeten veranderen. Dat betekent dan weer dat er sommige vakken weer niet goed komen te staan waardoor de studentenraden van alle scholen, de directies en de administratieve dienst weer in gang moeten schieten. Alle examenplanningen lopen in het water en hopla, ons domino effect is begonnen.
Het beste zou natuurlijk zijn dat voor iedereen de examenrooster wordt aangepast dat het voor niemand een probleem vormt maar dat is onmogelijk. Mijn mening is dus dat volmacht geven de beste oplossing is. (Of heel vroeg gaan stemmen.) De examens op deze dag veranderen, is een riskante beslissing. Dan maakt de politiek zich helemaal onpopulair bij de jongeren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th May 2010, 20:53
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Examens gaan veranderen lijkt me op dit moment ook niet meer de meest aangewezen oplossing. Hoewel je je als student gewoon moet neerleggen bij je rooster en dat je daar nu eenmaal weinig aan kan doen.
Ook dan lijkt plannen mij gewoon de beste oplossing..
Ik kan mij voorstellen dat heel veel mensen daar problemen mee hebben, maar daar kan je nu eenmaal niets aan doen.. En zoals Liesanne zegt, volmacht geven is nog altijd een oplossing!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.