actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2013, 21:19
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Peumans wil uittredingsvergoedingen sneller verstrengen

Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) wil de parlementaire uittredingsvergoedingen bij elk vrijwillig ontslag sneller schrappen. Dat is bevestigd door de woordvoerder van Peumans.
Het Vlaams Parlement is al langer van plan de regels nog te verscherpen. Zo was er in maart 2013 al een akkoord om geen vergoedingen meer te geven aan wie vrijwillig opstapt (ongeacht of de betrokkene een nieuwe job heeft). Die regel zou dan toegepast worden vanaf volgende legislatuur.

Maar intussen is zo’n regeling al versneld goedgekeurd in de Kamer en ook in het Waals Parlement. ‘Gelet op de voortdurende polemiek over de uittredingsvergoedingen in de pers stel ik voor om deze regeling ook met onmiddellijk ingang in te voeren in het Vlaams Parlement’, zo stelt Peumans in een nota aan het Uitgebreid Bureau. Dat Bureau buigt zich volgende week dinsdag over het voorstel.

De discussie over de uittredingsvergoedingen laaide recent opnieuw op toen bleek dat Open VLD’er Filip Antheunis zijn uittredingsvergoeding zou opvragen. Antheunis maakte vorige maand bekend dat hij ontslag nam als Vlaams parlementslid om zich toe te leggen op zijn burgemeesterschap van Lokeren.

Uit een berekening van de diensten van het Vlaams Parlement blijkt dat Antheunis aanspraak kan maken op een uittredingsvergoeding van bijna 349.000 euro bruto (38 maanden een bedrag van 9.180,49 euro bruto).

In de huidige regeling van het Vlaams Parlement staat dat er geen uittredingsvergoeding wordt uitbetaald aan parlementsleden die vrijwillig ontslag nemen om onmiddelijk een nieuw job uit te voeren. Antheunis voerde aan dat hij geen ontslag had genomen om een nieuwe job uit te oefenen, maar om zich meer bezig te houden met zijn burgemeesterschap.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131106_00826895
DS 6 november 2013

Mijn mening:
In de huidige regeling van het Vlaams Parlement staat dat er geen uittredingsvergoeding wordt uitbetaald aan parlementsleden die vrijwillig ontslag nemen om onmiddellijk een nieuw job uit te oefenen. Ik persoonlijk vind dit niet meer dan normaal. Je stapt tenslotte zelf op, waarom zou je er dan een vette vertrekpremie aan mogen overhouden? In mijn ogen mag men dus de maatregelen rond deze uittredingsvergoedingen, zeker voortzetten. Tenslotte kampt de Belgische regering nog altijd met een fikse staatsschuld. Die deels gespekt kan worden, met het niet uitbetalen van de vergoedingen voor bewezen diensten aan de ministers of parlementsleden. Toch vind ik dat de media stilletjes aan een beetje dit onderwerp is aan het opblazen. Want men blijft steeds op hetzelfde terugkomen en op dezelfde dingen hameren. Dit is nergens voor nodig.

Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 6th November 2013 om 21:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.