actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2010, 09:57
Georges Georges is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 31
België magneet voor Oost-Europese gelukzoekers

België magneet voor Oost-Europese gelukzoekers

http://static1.hln.be/static/FOTO/p...?20101002082858

België magneet voor Oost-Europese gelukzoekers

België is het beloofde land voor Oost-Europese gelukzoekers die met valse papieren aan verblijfsvergunningen geraken en daarmee meteen naar het OCMW stappen voor een leefloon. Dat bericht de krant De Tijd. OCMW's en inspectiediensten trekken aan de alarmbel. "Ons sociaal systeem komt hierdoor onder druk", aldus de krant.

De zogenaamde 'Belgiëroute' is bijzonder populair, omdat België in tegenstelling tot de meeste andere EU-lidstaten geen voorwaarden opleggen voor steun. Nederland, Frankrijk en Duitsland sluiten in hun sociale wetgeving expliciet bijstand uit aan buitenlanders die werkloos zijn of zelf nog niet bijgedragen hebben aan de staat. Wie toch bijstand vraagt, riskeert zijn verblijfsvergunning te verliezen.

740 euro per maand
Bij ons kan iemand die hier nog geen dag gewerkt heeft, aanspraak maken op een leefloon van 740 euro per maand (voor alleenstaanden). Op de vraag waarom dat zo is, kreeg De Tijd bij de bevoegde staatssecretaris Philippe Courard (PS) geen antwoord.

Amper controle
Uit navraag bij de betrokken diensten (OCMW, Dienst Vreemdelingenzaken, de inspectiediensten en de federale politie) blijkt dat ons systeem zo lek is als een zeef, klinkt het. Er is amper controle op de geldigheid van verblijfsdocumenten van EU-onderdanen. De OCMW's die geconfronteerd worden met mensen die niet aan de verblijfsvoorwaarden voldoen, mogen dat wegens hun beroepsgeheim nergens melden.

Terwijl de buurlanden alsmaar strenger worden om misbruik uit te sluiten, wenkt ons land als een magneet. Migranten zoeken de weg van de minste weerstand. (belga/adb)

02/10/10 08u28

Bron: www.hln.be

Tja, blijkt dat de Hollanders toch nog gelijk gaan krijgen - 'Domme Belgen'. Het 'beloofde land voor Oost-Europese gelukzoekers' klinkt heel sympathiek, maar 740 euro zonder één poot uit te steken vind ik toch een beetje teveel van het goede. Ik vind het goed dat mensen die het waar willen maken (en daar geen kans toe krijgen in eigen land) hier hun fortuin kunnen komen zoeken (als ze daar wat voor over hebben), om de multiculturele samenleving kan je nu eenmaal niet heen. Maar als de feiten uit dit artikel kloppen, kan men even goed de deur openzetten en spandoeken hangen 'Kom toch allen naar België, het land waar je plichten geen partij zijn voor je rechten'. Als een (alleenstaande) vreemdeling aanspraak kan maken op 740 euro per maand, en de bevoegde persoon hiervoor geeft geen antwoord op de vraag waarom dat zo is, roept dat bij mij toch serieuze vraagtekens op bij de geloofwaardigheid en de bezorgdheid om eigen landgenoten van deze persoon. Zijn er dan niet andere, Belgische (kans)arme gezinnen die dit leefloon net zo goed zouden kunnen gebruiken? Ik vraag me ook af wie ooit deze 'wet' of regel heeft ingevoerd. Kunnen we niet beter een voorbeeld nemen aan onze buurlanden, die het duidelijk verstandiger aanpakken? De laatste zin spreekt dan ook boekdelen, en bevat volgens mij tegelijk de oplossing: er is dringend nood aan een Europese uniformiteit inzake de wetgeving over migratie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2010, 12:49
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
De harde waarheid

Ik vind het fijn dat dit probleem eindelijk aandacht krijgt.
Dit is iets waar ik al jaren over denk. Hoe is het mogelijk dat onze regering niet ziet dat ze echt fout bezig zijn op dit vlak.
Wij hebben zoveel mensen in eigen land die hulp nodig hebben, en toch krijgen zij gewoon geld.

Je hebt de laksheid dan nog niet onder de loep genomen. Deze mensen mogen jaren leven van dit geld, zonder iets te moeten doen. Terwijl werkt de helft ook in het zwart bij ( veronderstelling ). Wanneer hun zaak eindelijk onder ogen wordt genomen zijn we zoveel jaar verder. En dan heb je van die protesten dat ze zo gezegd helemaal ingeburgerd zijn. Mensen gaat hier in mee en vinden het wreed dat ze terug gestuurd worden.

Gevolg : Nog een immigrant bij en het geld gaat er nog steeds heen.

Ik vind de regels vanuit Nederland goed. Als ze hier naar toe willen komen moeten ze er voor werken, compleet integreren in onze maatschappij. En het geld, dat moet gaan naar die wie het echt nodig heeft. Want het is maar al te vreselijk om een gezin te kennen dat geen geld krijgt, elke dag zijn geld 3 keer moet na tellen en uitzien wat ze kopen. Wetende dat zij geen bijstand krijgen, wanneer immigranten wel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2010, 19:45
Georges Georges is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 31
Bussen vol Polen

Nu durf ik niet goed te zeggen of mijn veronderstelling klopt of niet, maar als ik op de E34 Eindhoven-Antwerpen van of naar huis (Retie) van of naar Turnhout rijd, zie ik telkens bomvolle Poolse bussen richting Antwerpen rijden, en telkens opvallend lege bussen terug richting Nederland (en zo via Venlo naar Duitsland-Polen waarschijnlijk). Gelukkig komen Polen (meestal) niet naar hier om op hun gat te zitten, of om in de criminaliteit te eindigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.