actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2015, 07:49
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
‘We worden meer gecontroleerd, en minder gemotiveerd’

‘We worden meer gecontroleerd, en minder gemotiveerd’

22 procent van de Belgische werknemers is ontevreden over zijn job. Dat is vijf procent meer dan in 2009. Dat blijkt uit een bevraging van de HR-consultants van SD Worx.

‘We gaan er over de hele lijn op achteruit’, zegt Lorenzo Andolfi, data-analist bij SD Worx. Van de 2.500 werknemers die het bedrijf ondervroeg, is 22 procent ontevreden over zijn job, en maar 20 procent geeft aan zeer tevreden te zijn. Een Europese studie over de kwaliteit van de arbeid bevestigt de Belgische trends, hoewel deze studie niet over de hele lijn negatief is: op vlak van werkuren en opleidingen is er wel vooruitgang. Vijf vaststellingen.

1. We werken minder uren, maar in de gewerkte uren is de druk opgedreven. Volgens de Europese cijfers ervaart 40 procent van de mensen een hoge werkdruk, terwijl dat in 1995 nog maar een derde van de werknemers was. Ook in de enquête van SD Worx tonen mensen zich minder tevreden met de lichamelijke en mentale belasting in hun job.

2. We kunnen ons werk minder goed regelen zoals we het zelf willen. Ondanks de mooie theorieën over het Nieuwe Werken, scoren de werkomstandigheden minder goed op de tevredenheidsschaal dan zes jaar geleden. Dat geldt niet alleen voor het werkschema, maar ook voor de manier waarop we ons werk regelen. De autonomie is gedaald. De baas houdt ons meer in de gaten. Voor tevredenheid en motivatie is dat contraproductief.

3. Mensen zijn meer tevreden over hun jobzekerheid dan over hun jobinhoud. Het werk wordt dus niet interessanter. Al dreigt de arbeidsmarkt zich op dit vlak ernstig te polariseren. Door de technologie worden kennisjobs alsmaar boeiender, terwijl de jobs die niet te automatiseren zijn, zoals schoonmaken, alsmaar harder worden.

4. Er is werk aan de winkel voor leidinggevenden. Het minst tevreden zijn werknemers over de feedback en de groeimogelijkheden in hun onderneming.

5. Een kleine 14 procent van de werknemers twijfelt aan de zinvolheid van zijn of haar job. Zes jaar geleden was dat nog maar elf procent. Onder de leiders en innovatoren vinden we het minste mensen die worstelen met de zin van hun job.

Datum: 23/09/2015
Bron: De Standaard

Mening: Als ik dit bericht lees, concludeer ik dat er nog veel werk aan de winkel is om de Belgische werknemers terug plezier in hun job te laten beleven. Wel schrok ik over de procentuele ontevredenheid, die in mijn ogen enorm hoog ligt. Volgens mij kan je beter enkele uren meer werken en je werk zonder al te veel druk en stress afhandelen. Op die manier is de kans op fouten kleiner en zie je minder zaken over het hoofd uit haast. Uiteraard is deze oplossing voor werkgevers minder interessant: zij zullen meer werkuren moeten bekostigen. Toch denk ik dat het voor werkgevers op het einde van de rit goed kan zijn om meer werkuren in te voeren: werknemers zijn meer tevreden en gaan beter presteren. Werkgevers zouden hun team ook beter moeten motiveren. Hierbij bedoel ik zeker niet alle werkgevers: ik ben ervan overtuigd dat er ook velen zijn die bekommerd zijn over het welzijn van hun mensen. Wel is er nog ruimte voor verbetering voor anderen. Ik denk ook dat Belgen houvast zijn aan hun job. Dat is normaal: het is best moeilijk om aan een job te geraken die bij je past. 'Ach, ik heb toch een job, ik moet tevreden zijn.', denken velen. Zich afvragen of ze gelukkig worden van de job gebeurt denk ik minder.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.