actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2015, 06:00
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
Comité P onderzoekt tussenkomst Antwerpse politie in instelling

De toezichthouder van de politie opent een onderzoek naar het Snelle Respons Team (SRT) van de Antwerpse lokale politie. Dat vernam De Standaard.

De aanleiding voor het onderzoek is een schietincident op 1 november in een Antwerpse jeugdinstelling. Toen een meisje van 14 jaar daar compleet onhandelbaar werd, riepen de begeleiders de hulp in van de politie.

De patrouille die ter plekke kwam, riep de hulp in van het SRT. Zij vuurden een verfkogel op het meisje af. Volgens hun inschatting was dat de beste manier om de situatie te ontmijnen, maar het optreden krijgt veel kritiek.

Het is niet de eerste keer dat een interventie van de Antwerpse lokale politie leidt tot een audit door het Comité P. Dat was ook al eens het geval na de dood van Jonathan Jacob in een politiecel. Toen kwam een ander speciaal team in opspraak: het Bijzonder Bijstandsteam (BBT). Omwille Vanwege van hun optreden kwam er een algemene doorlichting van álle speciale eenheden bij de lokale politie. (De federale politie heeft ook Special Units, maar die staan niet ter discussie.).

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151111_01965739
(Comité P onderzoekt tussenkomst Antwerpse politie in instelling, 2015)

Eigen mening:
Het is volgens mij een goed signaal aan de samenleving dat de speciale bijstandstroepen en het geweld dat zij gebruiken in vraag wordt gesteld. Geweld is een soms noodzakelijk kwaad aangezien niet alle problemen, die meestal beginnen met eenzijdig geweld vanuit de tegenpartij, op een beschaafde en logische manier op te lossen zijn. Ik vind echter dat men niet mag vergeten dat het neergeschoten meisje geen engeltje is. Indien ze op een andere manier te overmeesteren viel zonder dat er slachtoffers bij kwamen hadden de speciale eenheden deze zeker toegepast. Ik kan me niet inbeelden dat deze mensen graag andere mensen neerschieten maar dat is waarschijnlijk en probleem met mijn beleving van de wereld en de waarden en normen die ik hanteer. Het feit dat het misschien een overdreven reactie was is in de media al snel afgeschilderd als een tweede grote fout van het team na de dood van Jonathan Jacob. Wat er toen gebeurt is kan men niet anders benoemen als verschrikkelijk maar ik krijg het gevoel dat de mensen in mijn omgeving geen oog meer hebben voor de mogelijkheid dat het wel eens veroorloofd geweld kan geweest zijn. Samengevat denk ik dat transparantie nodig is maar dat men niet mag vergeten dat geweld soms een noodzakelijk kwaad is, zelfs tegen een tiener meisje, zodra de situatie uit de hand dreigt te lopen.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 12th November 2015 om 06:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.