actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2015, 07:32
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
Antwerpse politie schakelt 14-jarig meisje uit met plastic bolletje

Bij een interventie in een jeugdinstelling heeft het Snelle Respons Team van de Antwerpse politie vorige week een 14-jarig meisje neergeschoten met een plastic bolletje. Dat schrijft De Standaard en het nieuws is bevestigd aan VRT Nieuws. Hoewel het meisje enkel een blauwe plek zou hebben, reageert het Agentschap Jongerenwelzijn geschrokken.

Het meisje verbleef in een jeugdinstelling in Antwerpen en was naar verluidt erg over haar toeren. Ze dreigde ermee zichzelf en omstaanders te verwonden met glasscherven.

Omdat de begeleiders en gewone politiemensen har niet konden kalmeren, kwam even later het Snelle Respons Team ter plaatse. Een team dat een tijdje geleden in het leven is geroepen om in te grijpen bij ernstige incidenten. Het meisje werd door hen uitgeschakeld met een plastic bolletje, vergelijkbaar met een paintball-kogel.

"Onze mensen staan hier niet om te springen", verduidelijkt Sven Lommaert van de Antwerpse politie aan VRT Nieuws. "Er moest echter drastisch worden opgetreden om erger te voorkomen. De actie was een keuze die niet voor de hand lag, maar wel doordacht en correct was."


Agentschap Jongerenwelzijn is "geschrokken"

Het meisje heeft volgens de politie enkel een blauwe plek overgehouden aan de feiten. Toch reageert het Agentschap Jongerenwelzijn "geschrokken".

"Bij ons weten is dit nog nooit gebeurd", zegt woordvoerder Peter Jan Bogaert. "Daarom vragen wij ook een gesprek met de Antwerpse korpschef om te bekijken wat er precies is gebeurd. Ik kan niet ingaan op dit concrete feit, maar we hebben toch vragen bij de procedure. We willen bekijken hoe dit in de toekomst vermeden kan worden."

Het bewuste meisje is ondertussen opgenomen in een andere instelling, waar ze psychiatrische hulp krijgt.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...erpen/1.2493139

Eigen mening: Ik vind het nog al een drastische maatregel om het snelle respons team erbij te roepen. Kunnen ze haar niet gewoon een kalmerend middel geven en haar vasthouden? Ik kan inzien waarom het agentschap jongerenwelzijn geschrokken is. Het moest vast ook beangstigend zijn voor het meisje, het zijn plastikken bolletsjes en geen kogels, maar een geweer blijft er uitzien als een geweer. Ook al was het meisje misschien gevaarlijk voor haarzelf en de omgeving, ik denk niet dat nog meer mensen in uniform haar zouden kalmeren. Ik kan begrijpen dat er versterking word geroepen wanneer de verzorgers haar niet kunnen kalmeren, maar toch geen snel respons team. Hopelijk gaat het goed met het meisje en heeft ze enkel maar een blauwe plek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.