actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2011, 19:47
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Nederlandse Kerk geeft slachtoffers van misbruik geld.

Nederlandse Kerk geeft slachtoffers van misbruik geld

Regeling geldt ook voor verjaarde feiten
In Nederland komt er een compensatieregeling voor de slachtoffers van seksueel misbruik in katholieke instellingen. De regeling komt er nadat de Nederlandse bisschoppen en religieuze oversten hebben ingestemd met het advies van de commissie-Lindenbergh.
Die commissie, die bestaat uit een hoogleraar privaatrecht en twee advocaten, onderzoekt de juridische aspecten van de misbruikaffaires binnen de rooms-katholieke kerk.

De schadevergoedingen voor de slachtoffers kunnen oplopen tot 100.000 euro. De hoogte van de vergoeding wordt afhankelijk van de ernst van het misbruik, zoals de commissie eerder aan de bisschoppen en oversten had geadviseerd.

De regeling geldt ongeacht of de vordering tot schadevergoeding is verjaard. (anp/sam)

www.hln.be


Ik weet niet of dit wel een goede oplossing is. Mensen hebben geleden onder dit misbruik. Ze hebben er trauma's aan over gehouden. Dit vergeten ze niet door geld. Ik vind dat geld geen oplossing mag zijn voor dergelijke feiten!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2011, 19:58
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
De artikel maakt me niet echt blij. Ik denk niet dat de slachtoffers door geld te krijgen alles zomaar gaan vergeten. Bij mij komt dit eerder over als een vorm van zwijggeld. Hier wat geld, en zwijg nu maar over wat je meegemaakt hebt. Ik denk niet dat alles zomaar te vergeten is door geld. Het is mooi dat de mensen natuurlijk een schadevergoeding krijgen maar wat is eigenlijk het nut van een schadevergoeding? Ik vraag het me echt af? verzacht het de pijn? doet het vergeten? ik denk het niet hé? Kunnen ze de mensen niet op een andere manier bijstaan in hun verwerkingsproces ( dat al dan niet al gepasseerd is) dan zomaar geld toe te stoppen. De opvatting : geld maakt gelukkig is hier compleet verkeerd gebruikt. We geven de mensen een schadevergoeding, dan worden ze terug gelukkig. Nee, fout. Geld doet niet vergeten wat deze mensen meegemaakt hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2011, 20:49
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Ik ga volledig akkoord me de vorige reacties. Bij deze regeling wordt nogmaals bevestigd dat men tegenwoordig denkt dat alles op te lossen is met geld. Zoals hierboven is vermeld kan emotioneel leed nooit verzacht, laat staan opgelost, worden door er met geld naar te gooien. De mensen die slachtoffer zijn van seksueel misbruik zullen hier ook niet op aan het wachten zijn. Ik geloof niet dat deze mensen aangifte hebben gedaan van het misbruik om geld te krijgen, maar eerder om er voor te zorgen dat de dader gestraft zal worden, de dader nooit meer hetzelfde aan een ander kan aandoen of gewoon om er over te kunnen praten. Geld is veel waard in deze tijd, maar lang niet alles, en dat vergeten bepaalde mensen vaak.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2011, 22:09
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door charlotte.verboven
Nee, fout. Geld doet niet vergeten wat deze mensen meegemaakt hebben.


Neen, natuurlijk gaan zij dan niet alles vergeten. Een schadevergoeding betekent enerzijds dat je toegeeft dat het slachtoffer schade heeft geleden door jou toedoen. En anderzijds dat je die schade probeert te compenseren. Soms is het bedrag onbelangrijk, maar telt het gebaar op zich vooral.

Compensatie voor slachtoffers van verjaarde feiten pleit wel in hun voordeel.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th November 2011, 02:07
Bart.Rijmenams Bart.Rijmenams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 25
beste mensen,,

ik lees de reacties en zie dat er vooral oog is voor de slachtoffers en dat zij hun trauma's niet kunnen vergeten door geld, hiermee kan ik niet anders dan akkoord gaan. maar ik denk dat we een belangrijk aspect vergeten, zoals malou al kort heeft aangehaald is er ook nog de dader die uiteindelijk wel feiten heeft gepleegd die te ver gaan. oké allemaal goed en wel die schadevergoeding en het gezever over de periode tussen de feiten en de aangifte, maar vind iedereen hier dan echt dat alleen de slachtiffers moeten worden ondersteund en intussen laten we die (ondertussen meestal al oude) mannetjes hun gang gaan, kom op zeg, action triggers reaction.. kortom een straf is niet te ontlopen als het van mij afhangt zodat ze misschien ook weten wat de slachtoffers nog steeds ELKE DAG VAN HUN LEVEN moeten voelen, beleven, meesleuren...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th November 2011, 08:01
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Dit artikel vond ik op de site van De Standaard. Deze vergoeding zou ook worden toegekend in België.

700 slachtoffers seksueel misbruik maken kans op vergoeding Kerk

dinsdag 08 november 2011, 06u37
Bron: belga
Auteur: mtm


De Belgische bisschoppenconferentie is bijna klaar met haar huiswerk rond de compensatieregeling voor slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken. Alles samen zijn er intussen bijna 700 klachten genoteerd. Dat melden Het Belang van Limburg en De Gazet van Antwerpen.

In totaal zijn er 776 klachten bekend: 478 dossiers die bij de commissie-Adriaenssens in beslag werden genomen tijdens operatie Kelk, 204 slachtoffers hebben zich rechtstreeks bij het federaal parket gemeld, 69 anderen dienden een klacht in bij de lokale parketten en 28 klachten kwamen bij het bisdom Gent binnen.

Een groot aantal feiten is intussen verjaard, maar dat wil niet zeggen dat de slachtoffers geen schadevergoeding kunnen eisen.

De zes experts die onderzoeken of de misbruikslachtoffers van geestelijken een financiële compensatie kunnen krijgen, willen hun werk nog deze maand afronden.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF2111108_002

Mening: Ik denk ook dat geld niet de oplossing is voor het misbruik. Zoals in dit artikel ook staat is een groot deel van de feiten al verjaard en krijgen de slachtoffers dus ook geen schadevergoeding. Wat moet er dan met deze slachtoffers? Ik vind dat zij ook op z'n minst een vergoeding moeten krijgen voor het misbruik.
Zoals ik al zei is geld volgens mij niet de juiste oplossing, maar ik weet ook geen andere oplossing. Dus denk ik toch dat dit misschien de enige oplossing is?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.