actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2017, 09:05
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Slechts kleine minderheid horecazaken houdt zich aan verplichting inzake allergenenin

Slechts een kleine minderheid van de horecazaken houdt zich aan de verplichting voor aanbieders van onverpakte voeding om de aanwezigheid te melden van allergenen, zoals gluten, pinda's en schaaldieren, die sinds eind 2014 van kracht is. Dat valt af te leiden uit controles in 2015 en 2016, zo blijkt uit een antwoord van federaal minister Willy Borsus op een schriftelijke vraag van Leen Dierick (CD&V).

Uit 23.617 controles in 2015 bleek dat naargelang het gewest 82 tot 88 procent van de pitazaken zich niet aan deze verplichting hiedt, 69 tot 75 procent van de frituristen en 69 tot 76 procent van de restaurants.

Uit de voorlopige resultaten van de 29.224 controles in 2016 bleek de situatie nauwelijks verbeterd. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bleken dat jaar nog steeds 94 procent van de pitazaken, 85 procent van de frituristen en 80 procent van de restaurants niet conform. In het Vlaams Gewest was dat respectievelijk 86 procent, 78 procent en 73 procent, in het Waals Gewest 89 procent, 67 procent en 65 procent.

"Voor de niet-voorverpakte levensmiddelen is het van belang dat bij de controle kan aangetoond worden dat de vereiste allergeneninformatie hetzij schriftelijk beschikbaar is voor de consument op de plaats van de verkoop ofwel onmiddellijk ter plaatse mondeling kan meegedeeld worden. In dit laatste geval dient een procedure beschikbaar te zijn die verzekert dat het personeel hiervan voldoende op de hoogte is", aldus minister Borsus.

Een niet conform resultaat met betrekking tot de allergeneninformatie leidt op dit ogenblik niet automatisch tot een ongunstige controle of maatregelen zoals een PV of waarschuwing, maar wordt wel in rekening gebracht om het eindoordeel te vellen. "We willen hiermee de horecazaken de kans geven zich aan te passen. Nadat allen een eerste controle gehad hebben zullen de maatregelen worden verstrengd om hen aan te sporen zich in orde te stellen. In overleg met de sectoren zal worden nagegaan welke acties nog kunnen genomen worden om hen beter te sensibiliseren", aldus Borsus.


Eigen mening: Ik ben zelf lactose intolerant en ik kan erover mee spreken dat hier nog steeds te weinig rekening mee wordt gehouden. Wanneer je op restaurant gaat en je vraagt of er toch zeker geen lactose zit in de bereiding, wordt er vaak geantwoord met nee, maar merk je dat je achteraf toch vaak hevige last hebt. Ik denk dat het hier voornamelijk gaat over onwetendheid van het zaalpersoneel en te weinig productkennis.
Het is heel belangrijk dat horecazaken bezig zijn met hun producten en wat er in die producten zit om zo de juiste allergeneninformatie naar de klanten door te spelen. Steeds meer mensen kampen met allergenen dus restaurants moeten hier wel op inspelen.

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 12th April 2017 om 09:09.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2017, 10:56
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
Slechts kleine minderheid horecazaken houdt zich aan verplichting inzake allergenen

Eigen mening:
Ik ben het wel eens met Amber omtrent het feit dat het zaalpersoneel te weinig weet heeft van de allergenen in de gerechten. Nochtans kom je in veel restaurants een menukaart tegen met daarop de allergenen. Dus ik denk dat dat wel in opmars is, maar dat het nog veel beter gecontroleerd kan worden. Mijn ouders hebben een groentewinkel en dan merk je dat er veel producten zijn met verschillende allergenen. Wij pakken dat aan door kleine gekleurde stickers op de verpakking van de zelfgemaakte gerechten te kleven. Je merkt dat je er wel wat tijd en werk in steekt, maar dat de mensen het ook aangenaam vinden dat we er aan denken. Net zoals in een ijsjeszaak afgelopen week. Er was een vrouw die vroeg welke producten er geen lactose bevatten. Ik was blij dat de ijscoman er op kon antwoorden. Het blijft wel gaan over allergenen die serieus lelijk kunnen doen als je niet goed oplet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.