actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2015, 13:12
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Geens: ‘Minnelijke schikking voortaan in strafregister’

Minister van Justitie Koen Geens wil in de toekomst elke minnelijke schikking op het strafblad vermelden. Zo kunnen fraudeurs die in het verleden hun proces ‘afkochten’ na een deal met de fiscus en het parket, later strenger berecht worden als ze voor de rechter komen voor een nieuw feit. Dat zei Geens in De Zevende Dag op Eén.

Geens herhaalde dat het niét zijn bedoeling is om fraudeurs uit de cel te houden (DS 20 maart ), maar wel om een aantal niet-strafwaardige feiten te depenaliseren en meer in te zetten op alternatieve, buitengerechtelijke afhandelingen.

Veel fraudeurs zitten vandaag niet in de cel, aldus Geens. Dat is onder meer het gevolg van de verruimde minnelijke schikking - ook ‘afkoopwet’ genoemd - waardoor men in het geval van financiële fraude een schikking kan treffen met de fiscus en het openbaar ministerie. De Justitieminister overweegt een aantal gevallen van ‘kleinere’ fraude te depenaliseren, meer bepaald wanneer de zaak al administratief is afgehandeld.

Geens kreeg de wind van voren van de oppositie en in bepaalde gerechtelijke kringen. Donderdag, tijdens het vragenuurtje in de Kamer, verduidelijkte een geïrriteerde Geens al dat ‘ernstige fraude’ hoe dan ook voor de rechter komt en tot gevangenisstraffen kan leiden, vandaag herhaalde hij die stelling. Het is niet zo dat hij elke gerechtelijke tussenkomst wil uitsluiten in het geval van fraude, aldus Geens.

‘De minnelijke schikking is en blijft hoe dan ook een zaak van het openbaar ministerie’, verklaarde de minister. Meer nog: als het van hem afhangt komt de minnelijke schikking voortaan op het strafblad van diegene die geschikt heeft. ‘Dat is vandaag niet het geval. Als we dat doen, wil dat zeggen dat men zwaarder gestraft kan worden eenmaal men een nieuw feit pleegt.’

Geen recidive

Let wel: het is niet de bedoeling om meteen de regels van de herhaling of recidive toe te passen, enkel dat de minnelijke schikking meespeelt als één van de gerechtelijke antecedenten op het moment dat iemand voor de rechter komt.

In zijn allesomvattende ‘Justitieplan’ dat de minister afgelopen woensdag voorstelde , luidt het dat de minnelijke schikking wordt ‘verfijnd’ en het ‘openbaar ministerie wordt aangemoedigd om hierin een coherent en evenwichtig strafbeleid te voeren’. ‘De toepassing van de verruimde minnelijke schikking werd na twee jaar een eerste keer geëvalueerd, de resultaten van deze evaluatie blijken positief. Het College van Procureurs-generaal heeft ook zelf aangegeven werk te willen maken van een performant en nog beter gecoördineerd strafrechtelijk beleid omtrent de toepassing ervan.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150322_01591849

mening:
Ik heb toch mijn twijfels bij deze nieuwe wet. Deze wet geeft mij de indruk dat rijkere verdachten een vervolging van het gerecht kunnen afkopen en armere niet. Het zal erop wijzen dat de slachtoffers zonder minnelijke schikking hun geld nooit zullen zien en ook dat de celstraffen toch niet zullen worden uitgevoerd. Fiscale fraude is een serieuze misdaad en verdiend ook een serieuze straf. Ik vind het dan ook meer dan terecht dat de 'minnelijke schikking' op het strafblad komt van diegene die geschikt heeft.

Laatst aangepast door g*tte.jansen : 22nd March 2015 om 13:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2015, 14:24
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Het lijkt me eerder een hardere aanpak van fraudeurs. Deze kunnen, als ik het goed begrepen heb, nu nog door een minnelijke schikking hun misdaad afkopen. Dit afkopen komt vervolgens niet op hun strafblad. Door de nieuwe wet zou dit wel op hun strafblad komen, waardoor ze bij een eventueel volgende misdaad harder kunnen worden aangepakt. Natuurlijk is het dan nog de vraag of deze personen strenger aangepakt worden. Het lijkt me in dat geval inderdaad gemakkelijker voor rijkere mensen om hun misdaad weer af te kopen, maar bij de rijkere mensen zal het waarschijnlijk ook over grotere bedragen gaan. Bijgevolg denk ik dat zowel rijkere als armere mensen beiden even snel een straf zullen krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.