actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2010, 14:21
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
VDAB wil langdurig werklozen vrijwilligersjob aanbieden

VDAB wil langdurig werklozen vrijwilligersjob aanbieden.
Bron: Het Laatste Nieuws van 13 november 2010.

De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) wil langdurig werklozen aan een vrijwilligersbaan helpen. De bedoeling is om tussen 6.300 en 10.500 mensen weer te activeren en klaar te stomen voor betalend werk. 3 tot 5 % van alle werkzoekenden in Vlaanderen zou in aanmerking komen. De helft van de doelgroep is ouder dan 50.
In Nederland bestaat dit systeem al langer. Voor de politieke goedkeuring ervan bij ons is het wachten op een nieuwe federale regering.

Eigen mening:
Dit zou een goed idee kunnen zijn, in die zin dat er onder de werklozen ongetwijfeld mensen zijn die in meer of mindere mate "allergisch" zijn voor werken en op die manier zullen uitgenodigd worden/genoodzaakt zijn om de mouwen op te rollen.
Anderzijds heb ik het wel moeilijk met het feit dat meer dan de helft van de doelgroep 50-plussers zullen zijn. Het stoort mij dat deze leeftijdsklasse in veel gevallen te oud bevonden wordt voor betaald werk in de bedrijven. Voor vrijwilligerswerk zijn ze dan plots jong genoeg.
Ik stel mij ook de vraag welke criteria men zal aanwenden bij de selectie. Wat verstaat men onder de term "langdurig werkloos"? Is de potentiële vrijwilliger lichamelijk en/of geestelijk in staat om dit werk te doen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan het werk dat sommigen doen op de afdeling Palliatieve zorgen. Dit zie ik mijzelf niet doen, omdat ik vind dat je emotioneel afstand moet kunnen nemen en moet kunnen houden van de stervende patiënt. Persoonlijk zou ik hieraan kapot gaan. Gaat de VDAB zulke argumenten aanvaarden?
Hoe denkt men de werklozen op deze manier klaar te stomen voor betaald werk? Ik vermoed dat het vrijwilligerswerk toch niet plots betaald werk gaat worden? De werkloze zal dus sowieso terug op zoek moeten gaan naar een andere job en zal dan, vermoed ik, in de meeste gevallen terug belanden in zijn statuut van werkzoekende werkloze.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.