actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 11:18
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
Poetin: "Turkije gaat spijt krijgen van neerhalen gevechtsvliegtuig"

In zijn jaarlijkse toespraak voor het parlement heeft de Russische president Vladimir Poetin nogmaals hard uitgehaald naar Turkije. Volgens Poetin gaat Turkije spijt krijgen van het neerhalen van een Russisch gevechtsvliegtuig: "Als mensen denken dat het bij economische sancties blijft hebben ze het goed mis."

Volgens Poetin zal Rusland zich niet laten verleiden tot 'militair wapengekletter' met Turkije, maar zal de daad van Turkije zeker niet worden vergeten. Turkije schoot op 24 november een Russisch gevechtsvliegtuig in het Turkse luchtruim neer. Turkije gaf aan de piloot meermaals te hebben gewaarschuwd, maar Rusland sprak van een 'geplande provocatie' en kwam met een lijst van Turkse goederen die Rusland niet meer mogen binnenkomen.

In zijn toespraak zei de Russische president verder dat landen er geen dubbele standaard wat betreft terrorisme op na moeten houden, en geen terroristische groeperingen voor hun eigen belang moeten inzetten. 'Daarbij kunnen en zullen we Turkse hulp aan terreurgroepen niet negeren.'

Poetin doelt waarschijnlijk op de bewering dat Turkije de grootste olie-afnemer van terreurgroep Islamitische Staat is. Dat beweerde het Russische ministerie van Defensie, dat woensdag claimde bewijs voor de handel te hebben. Daarnaast zouden de Turkse president Erdogan en zijn familie zaken doen met IS. De Turkse president Erdogan ontkent de beschuldigingen: 'Niemand heeft het recht dit te zeggen.'

Bron:http://www.demorgen.be/buitenland/p...gtuig-bfdd26bc/
Poetin: "Turkije gaat spijt krijgen van neerhalen gevechtsvliegtuig". (2015, 12 3). De Morgen.

Eigen mening:
Deze uitspraken van de Russische president Poetin zie ik persoonlijk als een volgende aflevering in de wereldpolitiek soap. Net nu we via de aanslagen in Parijs een ver verspreide reactie tegen IS krijgen gaan Turkije en Rusland kibbelen. Het is trouwens volgens mij een heel dubbele materie. Rusland heeft gelijk als zij de olieafname van Turkije van IS in vraag stelt. Het kan niet dat een land dat schijnlijk aan de westerse kant van deze ‘oorlog’ staat IS steunt via olieafname. Turkije daarentegen heeft ook gelijk als hun versie van de feiten met de schending van hun luchtruim dichter bij de waarheid staat. In hun visie hebben ze niets fout gedaan dus zou het vreemd zijn dat zij zich verontschuldigen voor iets wat geen misdrijf is. Ik vrees echter dat het een gekibbel gaat blijven. Samengevat vrees ik dat de vertroebelde relatie tussen Rusland en Turkije een grote negatieve invloed kan hebben op de Westerse strijd tegen IS. Ik hoop wel dat men snel stopt met dit kinderachtige gedrag en dat diplomatie de overhand kan krijgen.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 3rd December 2015 om 11:29.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.