actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2012, 14:50
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Gent wil studenten in gezinswoningen belasten

Gent wil studenten in gezinswoningen belasten

GENT - Het Gentse stadsbestuur is van plan om studenten die samen een gezinswoning huren en daar niet gedomicilieerd zijn een tweede verblijfsbelasting te laten betalen. Dat schrijft het studentenblad Schamper.



Gent
Het Gentse stadsbestuur wil eengezinswoningen voorbehouden voor gezinnen en niet voor studenten. Jonge gezinnen vinden immers moeilijk een woning in de op een na grootste stad van Vlaanderen.

In het bestuursakkoord wordt de nieuwe taks op de tweede verblijfplaats nog voorzichtig geformuleerd. 'We gaan na of de tweede verblijfsbelasting ook kan worden toegepast op studenten die in gezinswoningen in plaats van in studentenkamers wonen.'

Maar het kabinet van de Gentse schepen van Wonen Tom Balthazar (SP.A) zegt volgens Schamper dat de belasting er sowieso komt.

'De bedoeling is om de belasting voor studenten in gezinswoningen in te voeren in 2013-2014', stelt woordvoerder Alain Tack.

Het bestuur moet volgens hem enkel nog een akkoord zoeken zoeken over de precieze uitwerking van de belasting, en nagaan of 'we ons binnen een juridisch kader aan bepaalde minima of maxima moeten houden'.

Datum: maandag 19 november 2012
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121119_023
Mening: Het is ongelooflijk jammer dat de stad Gent studenten extra gaat belasten die verblijven in gezinswoningen. Ik vrees dat het aantal studenten op kot in Gent gaat afnemen. Volgens mij zal het aantal niet fors afnemen, want je studeert nog steeds wat je wilt, en een extra belasting op een gezinswoning gaat je daar moeilijk van weerhouden. Er zullen wel studenten zijn die hier problemen van maken en elders gaan studeren. Jonge gezinnen kunnen ook buiten de stad gaan wonen. Voor hen is het natuurlijk handiger dat ze in de stad wonen, omdat alles vlakbij ligt. Ik vind dat studenten de prioriteit moeten hebben op deze woningen. Je komt op 'kot' om zo weinig mogelijk tijd te verliezen met het vervoer, en niet om buiten de stad te wonen en nog relatief lang onderweg te zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2012, 18:11
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Als ik het artikel goed begrijp, gaat het hier niet over het belasten van studenten die op kot zitten, maar wel over studenten die samen een huis huren. Wanneer het effectief voor jonge gezinnen zo moeilijk is om een huis te huren in Gent, begrijp ik dat het stadsbestuur op zoek wil gaan naar oplossingen voor deze gezinnen. Anderzijds vind ik het natuurlijk een goed initiatief van studenten om samen een huis te huren en zo de kosten te delen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2012, 21:35
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Misschien kan het stadsbestuur zich beter eerst afvragen waarom studenten de eengezinswoningen veroveren. Vaak is dit omdat gewone koten te duur zijn. Die zijn er sowieso te weinig, waardoor de huurprijs omhoog gaat en je dus erg weinig krijgt voor een hoog bedrag. Een eengezinswoning huren met een paar studenten was tot nu toe de oplossing.

Volgens mij gaat men met deze maatregel gewoon een ander probleem vergroten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2012, 13:53
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik begrijp niet waarom men studenten die in gezinswoningen wonen wilt gaan belasten. Dit omdat het algemeen geweten is dat studentensteden zoals Gent al jarenlang met een te kort aan koten kampen. Daarom vind ik dat de stad Gent eerst werk moet maken van degelijke koten vooraleer belastingen aan te rekenen.
Ik begrijp de problematiek en vind het erg voor de gezinnen die minder kans hebben om een woning te huren maar denk dat het probleem van de koten moeten aangepakt worden vooraleer te belastingen aan te rekenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.