actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 18:49
Ive.Torfs Ive.Torfs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kessel
Posts: 23
Sterrenbeeld speelt grote rol bij aanwervingen in China

Een Chinees bedrijf dat een cursus zakelijk Engels aanbiedt, wil geen mensen opleiden die onder het teken van Schorpioen of Maagd zijn geboren. Hun humeur wordt immers als onstabiel en te kritisch beschouwd. Dat staat vandaag in de lokale Chinese krant Chutian Dushi Bao.

"We willen geen Schorpioenen of Maagden, maar geven voorrang aan Steenbokken, Vissen en Weegschalen", luidt de reclameboodschap die in de stad Wuhan gepubliceerd werd en in Chutian Dushi Bao staat. Volgens een verantwoordelijke van de onderneming hebben Schorpioenen een te sterke persoonlijkheid en is hun humeur onevenwichtig, terwijl de Maagden te kritisch zijn en niet lang op dezelfde post blijven.

De Chinese krant schrijft ook dat de studente Qi Qin werd geweigerd voor een job in een huwelijksagentschap, want haar sterrenbeeld is een Kreeft en "Watermannen en Schorpioenen passen beter bij de jobaanbieding". "Het astrologisch teken is niet iets wat ik kan kiezen", aldus Qi Qin. Haar discriminatie zorgde overigens voor een polemiek op het internet.

Het is niet de eerste keer dat kandidaten voor een werkaanbieding in China aan onverwachte criteria moeten voldoen. Een aanbieding voor een ambtenarenpost in de provincie van Hunan waarbij "de twee borsten symmetrisch moeten zijn", haalde zo in 2004 nog de Chinese pers.

Bron: Hln.be 25/11/11

Mijn mening:
Ik vind dit zeer discriminerend. Sterrenbeelden zeggen immers niets over iemands persoonlijkheid.
Bij deze kieskeurigheid zijn misschien al talloze talenten voor bepaalde jobs verloren gegaan simpelweg omdat ze een 'verkeerd' sterrenbeeld hebben. Hopelijk wordt er iets aan deze belachelijke kieskeurigheid gedaan en gaat men niet meer mensen weigeren naargelang hun sterrenbeeld.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2011, 16:14
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
In onze cultuur zou dit inderdaad als discriminatie beschouwd worden. Maar wie zijn wij om te oordelen over deze andere cultuur als "goed" of "slecht"? Ik ben er zeker van dat ook in onze cultuur dingen voorkomen die in China verontwaardiging zullen uitlokken, maar vanuit ons oogpunt als "normaal" zullen beschouwd worden. Ik zou zeggen: laat die andere culturen (in dit geval dan toch) hun ding doen. Hier zou het ook niet geapprecieerd worden als China ons op de vingers komt tikken over dingen waar zij eigenlijk ver buiten staan. Zolang het niet over extreme zaken (zoals bijvoorbeeld een genocide) gaat, denk ik dat wij gerust onze mening mogen hebben, maar dit eerder als een "samen andere cultuur" moeten zien in plaats van er een pure zwartwit benadering op na te houden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th November 2011, 00:37
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Dit is een voorbeeld van hoe China veel te snel de moderniteit is binnengeraasd. Ik denk niet dat het gaat om het feit of wij dit nu gek vinden of niet. Het gaat hier om het feit van de discriminatie op zich. Discriminatie moet vermeden worden op alle vlakken. Of het nu ras, geslacht of leeftijd (dingen waar wij op discrimineren) is, maakt niet uit. Ook als het op sterrenbeeld gebeurt, is het gewoon verkeerd. Dus zeggen dat dit hun cultuur is en daarmee is de kous af, is volgens mij fout en naast de kwestie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2011, 11:49
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Jens.Mangelschots
Ook als discriminatie op sterrenbeeld gebeurt, is het gewoon verkeerd. Dus zeggen dat dit hun cultuur is en daarmee is de kous af, is volgens mij fout en naast de kwestie.

Ik zeg niet dat ik discriminatie o.b.v. sterrenbeelden goedkeur, ik zeg alleen dat dit in hun cultuur sterker geaccepteerd wordt dan bij ons. Hier is geen juist of fout in: volgens ons kan dit niet, maar in China is dit dan weer doodnormaal. Waarom zou onze mening een grotere waarde hebben dan die van een andere cultuur? Omdat dit "volgens ons nu eenmaal niet kan"?

Wij doen in onze cultuur ook dingen die in andere culturen not-done zouden zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het begraven van de doden in plaats van ze in brand te steken en de asse ervan in de Ganges werpen. Mensen die dat laatste gewoon zijn, zullen wellicht ook verontwaardigd zijn als we voorstellen om een familielid of een vriend van hen te begraven in plaats van in de Ganges uit te strooien, want onder de grond zitten wormen, is het donker, ...

Er is nu eenmaal geen juist of fout als het op verschillende culturen aankomt. Of dit nu over discriminatie gaat of over eender wat. Dat maakt deze vraag juist zo moeilijk: wanneer grijp je in? En mag je wel ingrijpen? Wat nu als er een cultuur is die alle baby's met blond haar doodt? Of een cultuur waar mensen maar 1 kind mogen krijgen (China)? Denk ook even aan enkele decennia geleden bij ons: linkshandig zijn mocht niet. Wat zou het uitgehaald hebben als er toen iemand uit een andere cultuur kwam zeggen "ach, links- of rechtshandig, wat maakt dat nou uit"?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th November 2011, 23:52
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Citaat:
Er is nu eenmaal geen juist of fout als het op verschillende culturen aankomt. Of dit nu over discriminatie gaat of over eender wat.


Er bestaat zoiets als de "universele verklaring van de rechten van de mens" en het eerste artikel luidt als volgt:

Citaat:
Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn
begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een
geest van broederschap te gedragen


Dit is letterlijk het eerste en belangrijkste artikel, iedereen is vrij en vooral gelijk. Dat betekent dat elke vorm van discriminatie verkeerd is. Het maakt niet uit of dat nu hun cultuur is of niet. Ik ga hier niet uit van een superieure Westerse cultuur (ik zei dan ook dat wij ook discrimineren en dat dat fout is). Ik ga hier uit van een basisbeginsel dat universeel zou moeten gelden.

Ik begrijp dat je zegt dat we niet mogen oordelen over andere culturen. Dat is dan ook volledig waar. Geen enkele cultuur is superieur en dat beweer ik ook niet. Het enige wat ik zeg is dat er nu eenmaal dingen zijn die geen enkele cultuur mag tolereren. En het feit dat een cultuur anders is, mag al zeker geen rechtvaardiging zijn van wandaden. Als een cultuur werkelijk alle blonde kinderen zou vermoorden, zou ik het antwoord: "Dat is nu eenmaal hun cultuur." ook niet kunnen aanvaarden.

Er is één ding dat alle culturen ter wereld bindt en dat is dat ze allemaal bestaan uit mensen, laat ons dat niet vergeten.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th November 2011, 09:20
Stijn.Geboers Stijn.Geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 55
Dit is inderdaad discriminerend en ik vind dat mensen moeten behandeld worden met wat ze kunnen en willen bereiken en niet op iets dat je zelf helemaal niet te kiezen hebt.
Ik hoop dat ze met deze ingreep een slechte werkkracht aannemen maar wel één met het juiste sterrenbeeld. Ik hoop dat ze snel hun fout zullen inzien.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st December 2011, 16:35
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Jens.Mangelschots
Er bestaat zoiets als de "universele verklaring van de rechten van de mens" en het eerste artikel luidt als volgt:

Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn
begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een
geest van broederschap te gedragen



Oké dat is waar, sorry . Ik hoop wel dat niemand mijn posts begrepen heeft als -discriminatie, het is nu eenmaal zo: je kan er toch niets aan doen-, want dat is niét wat ik bedoel .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.