actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2015, 09:52
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Horecazaken krijgen steeds meer tafelschuimers over de vloer

Het aantal klanten dat horecazaken verlaat zonder de rekening te betalen, is het afgelopen jaar met 24 procent gestegen. Dat meldt ondernemersorganisatie NSZ zondag op basis van een rondvraag bij 556 diverse horecazaken. Bij 2 procent van de cafés gebeurt het zelfs dagelijks dat klanten opstappen zonder te betalen, bij 8 procent meerdere keren per week.

Het afgelopen jaar had bijna de helft (47 procent) van de horecazaken te kampen met tafelschuimers, klanten die eenmaal de drank en/of de maaltijd genuttigd is met de noorderzon verdwijnen. 'Die opmars is opmerkelijk, want uit een gelijkaardig onderzoek dat NSZ één jaar geleden voerde, bleek dat toen 38 procent te maken had met niet-betalende klanten', klinkt het.

'Een aanleiding om die toename te verklaren, is er niet, al zeggen steeds meer horecazaakvoerders dat het lef bij de klanten stevig toeneemt', legt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, uit.

Aangifte

Het is bovendien niet gemakkelijk om een tafelschuimer te pakken te krijgen: 44 procent van de horecazaken slaagt er slechts af en toe in om zo iemand bij de kraag te vatten, een kwart zelfs nooit. Als ze dan toch bij de lurven worden gevat, raadt NSZ steevast aan om aangifte te doen en de politie erbij te halen. Slechts 18 procent van de horecazaken doet dat ook. 'Dat is jammer, want zo kunnen die tafelschuimers gewoon aan de gang blijven', zegt Mattheeuws.

Camera’s

Ondertussen heeft 66 procent van de horecazaken wel al speciale maatregelen genomen om tafelschuimers te slim af te zijn. 'Zo rekent 36 procent meteen af na de bestelling of het brengen van die bestelling. Ook succesvol is het nauwgezet opvolgen van alle klanten, desnoods via één medewerker die niets anders doet. Goed opgestelde camera’s kunnen eveneens helpen, zeker wanneer er achteraf beelden van de delinquent nodig zijn voor de politie', luidt het nog.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150517_01684601

Mening: Hoewel dit artikel bij sommigen misschien kan overkomen als 'boecht' vond ik het toch wel belangrijk. Ik heb zelf als studentenjob vorig jaar in de horeca gewerkt. Ik weet persoonlijk hoe vervelend het is om te moeten constateren dat de mensen die je twee minuten geleden bedient hebt gewoon vertrokken zijn zonder te betalen. Je kan hier zelf weinig aan doen maar toch trek je dit persoonlijk aan. Net zoals in het artikel staat kan de eigenaar van de zaak deze mensen wel aangeven maar om die mensen dan nog echt op te sporen en voor het gerecht te brengen, dat gebeurt niet vaak. Het meest logische wat je dan wel kan doen als eigenaar is tegen je personeel zeggen van meteen af te rekenen wanneer je de mensen hebt bedient. Dit kan wel overkomen als een blijk van weinig vertrouwen ten opzichten van de klanten maar als dit de oplossing is moet iedereen het doen. Spijtig genoeg is dit blijkbaar de oplossing ook niet, de stijging in het aantal tafelschuimers stijgt en er kan weinig aan worden gedaan. Ook de verklaring waarom dit aantal stijgt blijft een raadsel. Hopelijk komt er snel een oplossing waardoor dit soort wanpraktijken niet meer kunnen voorvallen of beter bestraft kunnen worden.

Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 17th May 2015 om 09:59.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2015, 11:14
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Net als M#thias vind ik dit ook een zeer belangrijk artikel. Ik begrijp niet waarom mensen hun tafel verlaten zonder te betalen. Ik weet dat zij dit expres doen om niet te moeten betalen, maar zelf zou ik dat niet kunnen. Je vraagt iets om te drinken/eten en dat moet je dan ook betalen. Het is toch normaal dit je hiervoor dan betaalt. De mensen steken hun werk daar in en moeten hiervoor vergoed worden.
Dat het fenomeen nog steeds toeneemt, vind ik echt schandalig. Mensen moesten zich schamen om zich tot zulke praktijken te verlagen. Zoals M#thias zelf aangeeft is het als werknemer niet leuk om dit te zien dat de tafel met klanten leeg is vooraleer je hebt afgerekent. In de zomer is het natuurlijk nog moeilijker om alles te controleren. Als je terras vol zit, heb je het dikwijls zo druk dat je onmogelijk alles in het oog kan houden.
De oplossing is zoals wordt aangegeven om direct af te rekenen na de bestelling. M#thias heeft gelijk als hij zegt dat het misschien een blijk van weinig vertrouwen is naar de klanten toe, maar de klanten zullen dit wel verstaan. Het zal ook tafelschuimers meer afschrikken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.