actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th July 2013, 20:26
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Snelheidsmeter moderne wagens steeds nauwkeuriger

Met de wijzer op 130 op de snelweg rijden zonder een boete te riskeren: het zit er met recente wagens niet meer in. De marges die autofabrikanten hanteren bij het ijken van de snelheidsmeter, zijn veel kleiner geworden. Een studie van VAB wijst uit dat nieuwe wagens soms maar 1 km per uur trager rijden dan de aangeduide snelheid.

Zes op de tien automobilisten onderschatten hun werkelijke snelheid wanneer ze geflitst worden in de bebouwde kom. Dat blijkt uit de resultaten van een bevraging door mobiliteitsclub VAB bij ruim 1.600 automobilisten.

Opmerkelijk is dat de afwijking van de snelheidsmeter substantieel afgenomen is. Een snelheidsmeter mag nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar VAB vermoedt dat automobilisten nog al te vaak verkeerdelijk uitgaan van een ruime marge.

VAB kreeg een vraag van een automobilist over een snelheidsovertreding (zie video hieronder). De man werd geflitst aan 53 km/u in de bebouwde kom en vroeg zich af of er geen tolerantiemarge toegepast wordt. Concreet bleek de man 59 km/u gereden te hebben, waarna de politie een technische marge van 6 km/u aftrok. De snelheidsmeter van de wagen gaf dus minimaal 59 km/u aan en de automobilist onderschatte zijn werkelijke snelheid.

(Bron: www.standaard.be gevonden op 9 juli 2013)

Mening:
Ik denk dat het specifieke voorbeeld dat in het artikel gegeven wordt steeds meer en meer harde realiteit gaat worden (of al is). Veel mensen rekenen op de marge die wordt gehanteerd en ik vrees dat deze mensen, die de marge als vanzelfsprekend vinden, moeilijk of zelf niet gaan kunnen aanpassen dat er eigenlijk geen marge meer zal zijn. Er gaat in de toekomst sowieso iets moeten gedaan worden aan de onwetendheid van de vele automobilisten al weet ik niet of de overheid iets in de richting van een sensibiliseringsplan heeft klaarstaan. De boetes die de mensen zullen krijgen, gaat vrees ik niet genoeg zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.