actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2018, 09:00
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Steeds meer meldingen over bedelaars op treinen

Het aantal jaarlijkse meldingen over bedelaars op treinen is op twee jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

Sinds 2015 houdt het boordpersoneel van de NMBS meldingen bij over bedelarij op treinen. Waren er dat jaar nog minder dan vierhonderd meldingen van bedelaars op de trein, dan is dat aantal vorig jaar opgelopen tot meer dan duizend. In totaal werden in drie jaar tijd 2.881 meldingen van bedelaars geregistreerd. Securail maakte van 228 gevallen een proces-verbaal op.

In stations wordt bedelen enkel als een inbreuk gezien indien het agressief gebeurt, maar in treinen geldt een totaalverbod. Toch gebeurt het op een aantal drukke lijnen heel vaak, vooral op de Noord-Zuidverbinding in Brussel, de verbinding Brussel-Antwerpen en de lijn Antwerpen-Gent.

‘We moeten die problematiek aanpakken’, zegt parlementslid Veli Yüksel (CD&V), die de cijfers opvroeg bij minister Bellot. ‘Niet alleen is het storend voor de treinpassagiers, er zit waarschijnlijk ook een tragische realiteit van uitbuiting van jonge en kwetsbare mensen achter. Daarom is het onaanvaardbaar’.

Maatregelen

Minister Bellot wijst erop dat er sinds 2016 verschillende maatregelen zijn genomen. Al werd na de aanslagen van 22 maart 2016 een van de maatregelen, het opstellen van een gezamenlijk actieplan met de federale spoorwegpolitie, tijdelijk opgeschort.

‘Nu het dreigingsniveau opnieuw is gedaald, zie ik geen enkele reden om dat actieplan niet te activeren’, besluit Yüksel.

Bron: De Standaard, 30-04-2018, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180430_03490627

Eigen mening: Uit mijn eigen ervaringen heb ik nog nooit iets storend meegemaakt met bedelaars. Ik heb wel mijn bedenkingen bij het feit dat bedelen pas als inbreuk wordt bekeken als het agressief gebeurt. Ik begrijp dat deze mensen vaak geen andere opties hebben en dat dit een zo goed mogelijke oplossing is, maar ik vind het vaak wel een raar beeld als ik deze mensen zie in een station. Ik wil hiermee niet bedoelen dat ik hen storend vind, maar kunnen we niet nog meer oplossingen vinden? Opvangcentra of organisaties waar ze desnoods enkel kunnen slapen. Ik denk dat dit voor hen ook aangenamer is voor hun innerlijke gevoelens die ze hebben als ze moeten bedelen.

Laatst aangepast door Rientje.S*houten : 30th April 2018 om 09:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.