actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2013, 16:46
lieselot.o*ms lieselot.o*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Kindercoach heeft vaak niet juiste opleiding

Sinds kort zijn in ons land kindercoaches actief, therapeuten die kinderen met leerstoornissen, maar ook psychosociale problemen helpen. Het fenomeen waaide uit Nederland over naar ons land. Zorgverleners waarschuwen vandaag in Het Belang van Limburg echter voor de nieuwe therapie: "Kindercoaches bedoelen het goed, maar ze hebben niet de juiste opleiding."
"Een kindercoach helpt kinderen met heel uiteenlopende problemen: van leer- of concentratieproblemen tot dyslexie of gedragsproblemen. Meestal richten ze zich op jonge kinderen", zegt Stefan Grielens, directeur van de koepel van de Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding. Grielens schat dat er verspreid over Vlaanderen enkele tientallen kindercoaches zijn.


Ouders gaan volgens Grielens naar zo'n coach onder het motto: baat het niet, dan schaadt het niet. "De meesten zullen het wel goed bedoelen, maar er zitten ook ongelofelijke kwakzalvers bij."

Kindercoach is geen beschermd beroep. "Iedereen kan een bordje 'kindercoach' aan zijn deur hangen. Er is dus ook geen controle. Het enige wat je kan doen is nagaan of de coach een diploma psychologie heeft", aldus Grielens.

Nady Van Broeck, hoogleraar klinische psychologie KU Leuven, zegt dat de wetenschappelijke basis van de methodes van kindercoaches bovendien vaak onduidelijk is. "De meeste
kindercoaches hebben wellicht de beste bedoelingen, maar het is onduidelijk of ze voldoende opgeleid zijn om een goede analyse te maken van het probleem."



Mening

Therapie is iets heel gevoeligs, mensen geloven meer en meer in dit fenomeen en het wordt minder en minder taboe om naar een therapeut te gaan. Toch kan dit, zeker kinderen, ook op een negatieve manier beïnvloeden. Eén verkeerd woord en kinderen kunnen denken dat er iets mis is met hun. Zo'n verkeerd woord is natuurlijk snel gezegd als je niet de juiste opleiding hebt genoten. Wat ik ook niet begrijp is dat therapeut nog steeds geen beschermd beroep is in België. Dat wil zeggen : als ik niet slaag voor mijn opleiding dit jaar, kan ik gewoon een mooi gouden bordje met 'Lieselot O*ms, Therapeute' voor mijn gevel hangen en aan de slag gaan. Best riskant, toch?

Datum
31-10-13

Bron :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...opleiding.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.