actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th August 2015, 15:03
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Campings Californisch natuurpark gesloten vanwege de pest

Campings Californisch natuurpark gesloten vanwege de pest

De kampeergrond Crane Flat wordt onder handen genomen.

Verschillende kampeergronden in het Yosemite National Park in de Amerikaanse staat Californië zijn tijdelijk gesloten voor het publiek omdat een meisje tijdens een verblijf in het park besmet raakte met de pest. Dat melden de autoriteiten.

De ziekte wordt verspreid via vlooien die op knaagdieren leven. Vrijdag ging de Crane Flat Campground opnieuw open, nadat de holen van knaagdieren behandeld waren tegen vlooien, aldus het departement Volksgezondheid van Californië.

Van 17 tot 21 augustus is de Tuolumne Meadows Campground gesloten. Daar zijn twee besmette eekhoornlijken gevonden.

‘Alle holen van knaagdieren worden uit voorzorg behandeld met een antivlooienmiddel’, aldus de gezondheidsautoriteiten. ‘Door de vlooien te elimineren, verminderen we het risico voor de mens en verbreken we de cyclus van besmetting bij de knaagdieren op de locatie zelf.’

Het nationaal park is een zeer populaire toeristische trekpleister: elk jaar krijgt het ongeveer vier miljoen bezoekers over de vloer. Nog deze week kwamen twee kinderen om toen een afgebroken tak op hun tentje belandde.

Zwarte dood maakte al meer slachtoffers

Het meisje dat vorige week besmet raakte met de pest is er ondertussen weer bovenop. De ziekte kostte tot in de negentiende eeuw in Europa aan miljoenen mensen het leven. Vandaag is ze eenvoudig te behandelen met antibiotica.

Toch kwamen in de VS de afgelopen maanden nog twee mensen om door de ziekte, onder wie een zestienjarige jongen die een zeldzame infectie had. Volgens de Amerikaanse autoriteiten raken jaarlijks gemiddeld zeven mensen besmet met de pest.

In België zijn er al verschillende decennia geen gevallen meer geregistreerd, zo meldt het Agentschap Zorg en Gezondheid op zijn website.

Bron: De Standaard ( 16/08/2015)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150815_01819392

Mijn mening: Ik vind het heel vreemd om te horen dat de pest nog steeds bestaat aangezien ik er vreselijke verhalen over heb gehoord. Dit tijdens mijn geschiedenislessen. Ik weet dat dit een zeer dodelijke ziekte was vroeger, dat het nu eenvoudig te behandelen is met antibiotica wist ik niet. Toch vind ik het angstaanjagend om te horen dat deze ziekte nog steeds voorkomt. Ook dat ze verspreid wordt door vlooien wist ik niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th August 2015, 11:45
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Natuurpark gesloten door de pest

Net zoals Celine verbaast het mij dat de pest nog steeds voorkomt. Ik dacht dat het al lang uitgeroeid was en dat we er voor altijd van af waren. Blijkbaar niet dus! Ik wist wel dat het overgedragen wordt via vlooien en dat het besmettelijk is voor mensen. Dat het ondertussen behandelbaar is met antibiotica wist ik niet. Ik dacht dat wetenschappers zich er niet meer mee bezig zouden houden omdat het uitgeroeid was. Ik ben blij dat dit artikel in de media verschenen is, zodat iedereen weet dat de pest toch nog niet volledig verdwenen is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.