actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2014, 16:22
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Studenten betogen in Brussel tegen verhoging inschrijvingsgeld

Studenten betogen in Brussel tegen verhoging inschrijvingsgeld

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft donderdag een delegatie van de Vlaamse Vereniging voor Studenten (VVS) ontvangen op haar kabinet. De studenten overhandigden een open brief waarin ze nogmaals hun bezorgdheid uiten over het inschrijvingsgeld en de kwaliteit in het hoger onderwijs.


De VVS beschouwde het onderhoud met de minister als positief, al kregen hun 'klachten over de besparingen geen gehoor', aldus Bram Roelant, voorzitter van de VVS. 'De studenten zullen hun acties blijven verderzetten', te beginnen met de studentenmanifestatie die donderdagnamiddag in Brussel wordt gehouden.

Onderwijsminister Crevits is vertrouwd met de grieven van de studenten. Zij vrezen dat een hoger inschrijvingsgeld de toegang tot het hoger onderwijs zal bemoeilijken. Toch blijft de kans op een verhoging van het inschrijvingsgeld hoog want 'niet de studiegelden vormen een drempel voor de toegang tot het hoger onderwijs, wel de foute studieoriëntering', zegt Crevits. Hoe hoog dat inschrijvingsgeld nu zal liggen, gaf de CD&V-politica niet mee.

Ademruimte
De VVS is daarnaast bezorgd over de manier waarop de overheid en de instellingen op de kwaliteit in het hoger onderwijs toekijken. 'Universiteiten en hogescholen gebruiken de besparingswoede om de opleidingsvisitaties op te schorten. Ze zijn bang dat de rede op een gegeven moment terugkeert, en daarmee het besef dat besparen op kwaliteit geen goed idee is', stelt de koepelorganisatie van de studentenverenigingen in haar open brief.

Crevits deelt die mening. 'In samenspraak met de universiteiten en hogescholen zijn we aan het bekijken hoe we het controlemechanisme soberder kunnen maken, zodat de instellingen weer meer ademruimte krijgen', aldus Crevits. Het gaat dan voornamelijk over administratieve ademruimte.

Tot slot maakte de minister nogmaals duidelijk dat de besparingen in het onderwijs hoe dan ook onvermijdelijk zijn. 'Heel het onderwijs zal 190 miljoen euro moeten besparen.' In Brussel stapten donderdagmiddag ongeveer 1.000 studenten op tegen de geplande besparingen in het hoger onderwijs.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141002_01299610

Eigen mening:
Enerzijds begrijp dat de studenten betogen tegen de verhoging van het inschrijvingsgeld maar anderzijds ook weer niet.
Het is inderdaad zo dat we meer inschrijvingsgeld moeten betalen om te studeren, maar we weten dat er bespaard moet worden en dat het leven alsmaar duurder wordt, dus kunnen we daar volgens mij weinig aan veranderen.
Wel is het zo dat studeren duur is, en daarom misschien niet voor iedereen weggelegd is. Toch zijn er heel wat dingen waar studenten van kunnen genieten. Zo is er bijvoorbeeld de studiebeurs die ervoor zorgt dat je toch aanzienlijk minder inschrijvingsgeld betaalt. Ook het OCMW kan je verder helpen bij het studeren en ongetwijfeld zijn er nog wel wat zaken waar ik niet meteen aan denk.

Doordat rond de verhoging van het inschrijvingsgeld al heel wat in de media geweest was voor de start van het academiejaar, hield ik mijn hart al vast voor mijn inschrijving. Ik hoopte dat de verhoging niet te hoog zou oplopen voor ons, en dacht dat hier nog wel over gecomuniceerd zou worden vanuit de hoge school. Daar ik niets hoorde dacht ik: "Het zal allemaal nog wel meevallen dan.". Toen ik me voor dit academiejaar inschreef werd ik dan toch wel verbaasd over het feit dat we een eenmalige kost van 61,90 euro moesten betalen. Op zich is dit geen onoverkomelijk bedrag om extra te betalen maar ik had op zijn minst wel wat meer transparantie hierover verwacht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2014, 14:12
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Ik begrijp dat het onderwijs moet besparen en dat ze er daarom voor kiezen om onder meer het inschrijvingsgeld te verhogen. Hilde Crevits heeft wel gezegd dat ze de beursstudenten hiermee zeker niet wil raken.
Ik heb hier zelf weinig aan. Ik ben namelijk geen beursstudent en daarom zullen mijn ouders deze verhoging wel voelen. De verhoging zou ongeveer een 300 à 400 euro zijn. In het eerste jaar van onze opleiding betaal je dit bedrag ongeveer voor de aankoop van je boeken. Uiteindelijk zou een opleiding voor een eerstejaarsstudent van de lerarenopleiding secundaire onderwijs 1300 à 1400 euro kosten.

Ik kom niet in aanmerking als beursstudent, omdat mijn ouders net iets te veel verdienen. Zelf heb ik al vernomen dat studenten op onze campus in dezelfde situatie zitten als ik. Het is natuurlijk wel zo dat er ergens een grens moet worden getrokken en dat begrijp ik dan ook. Maar door een verhoging van het inschrijvingsgeld gaat de overheid vooral deze studenten raken. Hierdoor wordt de stap naar het hoger onderwijs voor deze studenten misschien wel groter, omdat zij meer zullen moeten betalen en er daarom liever voor kiezen om te gaan werken.

Laatst aangepast door Lindl Wijnants : 3rd October 2014 om 14:24.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2014, 16:00
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Het probleem ligt zich in het feit dat er nog niets zeker is over deze maatregel waardoor we dus zeer vage informatie krijgen. Wat Lindl bijvoorbeeld aanhaalt, is zeker waar; het zijn de gewone niet-beursstudenten die hier iets van zullen voelen. Hoe het met de beursstudenten zit, valt echter nog wel te bezien. Zo is er zeker wel sprake van een verhoging voor de beursstudenten maar wordt er nog volop gediscussieerd over een verhoging van de beurzen en is men niet zeker of deze er ook doorkomt. Natuurlijk is er nog het feit dat je echt niet zo gemakkelijk in aanmerking komt voor een beurs. Je ouders moeten al serieuze lage inkomens hebben wil je zo'n beurs krijgen.

Maar er is, zoals Jill zegt, weinig transparantie en duidelijkheid op dit moment.

Toch moet ik zeggen dat ik het goed vind dat studenten hiervoor op straat komen. Het is echter hun toekomst en hun recht op educatie dat hier op het spel staat en ze hebben het recht om van zich te laten horen. De Belgische CEO's laten ook van zich horen als men praat over een 'rijkentaks' en daar luistert de regering precies wel naar.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th October 2014, 20:35
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Oké het wordt duurder... Er moet bespaard worden en niet-beursstudenten zullen dat zeker wel voelen, maar ik vind dat men in België niet zo hoeft te klagen. Om verder te studeren in andere landen betaal je véél meer... Het is hier nog vrij "goedkoop" om het zo te zeggen. Het is vooral lastiger voor ouders die 5 kinderen hebben die allemaal verder studeren. In zo'n situatie is dat nog te begrijpen... Maar ben je nu enig kind of als enige van je broers en zussen die verder studeert (zoals ik), heb je écht geen reden van klagen, buiten als de financiële situatie wat krap bij kas is. Maar daar zijn beurzen voor tegenwoordig... Ik snap de heisa gewoon niet eigenlijk... En als de politici hebben beloofd om te investeren in onderwijs, zullen ze dat ook wel uiteindelijk doen... Maar eerst moet er gewoon bespaard worden en dat wisten we op voorhand goed genoeg dat er op veel vlakken zou bespaard worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.