actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2008, 16:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Een slordigheidje te veel

Een slordigheidje te veel


BRUSSEL - Speciaal VN-gezant Pierre Chevalier (Open VLD) zit diep in het rood wat zijn politiek krediet betreft. Een jaar nadat hij ontslag heeft genomen is hij opnieuw gedelegeerd bestuurder bij een tak van de groep Forrest.



'Het Proces van Kafka is altijd een van mijn lievelingsromans geweest, maar nooit had ik gedacht in de rol van JozefK. te belanden.' Chevaliers eigen woorden, na zijn tweede ontslag als staatssecretaris in 2000. De aanleiding was toen een Zwitsers onderzoek, waarin hij later werd vrijgepleit. Gerechtelijke akkefietjes zoals onbetaalde verkeersboetes, 'slordigheden als advocaat' en onbetaalde rekeningen bij reclamejongens zijn een storende rode draad doorheen Chevaliers carrière.

Vandaag weegt de combinatie van een nieuw onderzoek naar witwaspraktijken en schriftvervalsing en een nieuw bestuursmandaat bij de groep Forrest bijzonder zwaar. De speciaal gezant reageert opnieuw als JozefK.

'Het VN-gezantschap is een aflopend mandaat (tot 31december 2008, red.). Mijn functie bij Forrest is iets voor de lange termijn. Ik wil ook opmerken dat ik niet persoonlijk benoemd ben, maar wel mijn vennootschap, de bvba Pierre Chevalier. Die vennootschap is geen VN-gezant.'

'Ik heb vorig jaar ontslag genomen als bestuurder bij de vennootschap George Forrest International op een moment dat ik parlementslid was. Vandaag ben ik dat niet meer. Mijn ontslag is gebeurd om elke zweem van twijfel over mogelijke belangenvermenging te vermijden. Het voorbije anderhalf jaar heb ik bewezen dat er geen sprake is van belangenvermenging. U bent sterk in het insinueren van allerlei zaken, maar ik daag u uit met bewijzen van belangenvermenging te komen', stelt Chevalier.

'Eindelijk pakt men hem aan', zucht een topdiplomaat bij Buitenlandse Zaken. 'Nu zal minister De Gucht hem toch niet in dienst houden, zeker?'

Buitenlandse Zaken is niet licht vergeten dat Chevalier vorige jaar het departement al in grote verlegenheid bracht, net wegens bestuursmandaten bij de Forrest-groep. 'Hoe kan ons land geloofwaardig een rol spelen in Congo en de Veiligheidsraad, zeker als het over delfstoffen gaat, terwijl een afgezant ministens een schijn van partijdigheid wekt? Men heeft toen zijn arm omgewrongen om die mandaten op te geven. Sindsdien is hij door ons ambassadepersoneel in Kinshasa nog regelmatig gezien in het gezelschap van George Forrest. Erg gênant allemaal. Zeker als we in Congo een topdiplomaat zoals Johan Verbeke als ambassadeur zetten, die maar hamert op democratie en een eerlijke aanpak van de delfstoffenindustrie.'

De huidige minister van Buitenlandse Zaken, Karel De Gucht (Open VLD), is zeker niet de grote vriend van Chevalier, hij 'erfde' hem bij wijze van spreken van zijn voorganger, Louis Michel (MR). Die had op zijn beurt Chevalier met veel tegenzin een post gegeven. Eerst als rapporteur van het EU-lidmaatschap, daarna als OVSE- en, ten slotte, VN-gezant.

De lange lijst diplomatieke posten valt te verklaren door Chevaliers vriendschap met de voormalige premier Guy Verhofstadt (Open VLD). Toen Chevaliers carrière bij de SP begin de jaren negentig op een dood spoor zat, trok Verhofstadt hem aan als verruimer voor de VLD. Hij was de enige ronkende naam die bij de stichting van de nieuwe partij overkwam en hij redde zo Verhofstadts congres. Toen die in 1999 premier werd, beloonde hij Chevalier met een staatssecretariaat. Aan zijn verplicht ontslag in 2000 hield Chevalier de schatplichtigheid van Verhofstadt over. Een reeks speciale jobs werd zijn deel, tot een zoveelste 'slordigheid' hem nu bedreigt.


DS, 11-05-2008 (Wouter Verschelden)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2008, 21:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Pierre Chevalier neemt ontslag als VN-gezant

Pierre Chevalier neemt ontslag als VN-gezant


Pierre Chevalier (Open Vld) neemt "om professionele redenen" ontslag als speciaal gezant voor het Belgische lidmaatschap van de VN-Veiligheidsraad. Dat heeft hij meegedeeld in een brief aan minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht.



Vennootschap

Gisteren raakte bekend dat Chevalier in januari opnieuw gedelegeerd bestuurder was geworden van de groep van zakenman George Forrest. In februari 2007 had Chevalier dat mandaat neergelegd omdat de functie niet cumuleerbaar was met zijn opdracht als VN-gezant. België wou het beheer van de mijnbouw in Congo op de agenda plaatsen en de groep van Forrest is een belangrijke en geen onbesproken speler in de Congolese mijnbouw.


Ontslag

Onder meer sp.a, CD&V, LDD en MR drongen in de loop van het weekeinde aan op het ontslag van Chevalier. Open Vld stelde gisteren dat de partij zou wachten op het resultaat van een gesprek tussen Chevalier en De Gucht dat overmorgen moest plaatsvinden. Vandaag diende Chevalier echter zelf zijn ontslag in, en volgens de Open Vld-woordvoerder was dat een persoonlijke beslissing van de politicus. In verband met de zaak Jean-Claude LaCote wijst de woordvoerder erop dat in een rechtsstaat het vermoeden van onschuld moet gelden. Open Vld-voorzitter Bart Somers spreekt zijn waardering uit "voor het werk dat Chevalier op het internationale forum heeft verricht".


Reactie

"Ik betreur ten zeerste dat door bepaalde individuen mijn integriteit in vraag wordt gesteld zonder dat ook maar enig element daar aanleiding toe geeft", stelt Chevalier. Hij beklemtoont dat hij "zowel in vorige regeringsfuncties als in de mandaten die hij bekleed heeft namens de Belgische regering steeds op scrupuleuze wijze elk belangenconflict heeft vermeden". "Ik nodig eenieder uit het tegendeel te bewijzen", aldus de politicus van Open Vld. Chevalier wijst er tenslotte op dat "de mandaten die hij in de privé-sector op zich heeft genomen op transparante manier gepubliceerd zijn in het Belgisch Staatsblad en ter kennis waren van iedereen".


Blog HLN, 11/05/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th May 2008, 18:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Trackrecord van Pierre Chevalier

Trackrecord van Pierre Chevalier


Pierre Chevalier, ooit een van de meest veelbelovende politici van zijn generatie, heeft niet graag dat deze krant over hem schrijft. Toen De Standaard bekendmaakte dat de liberale politicus en speciaal gezant van de Belgische regering bij de Verenigde Naties, zich tegen alle afspraken en deontologie in opnieuw had laten benoemen als bestuurder bij het mijnbouwbedrijf Forrest, was de ex-senator not amused. In een weekblad liet hij optekenen dat de enige reden waarom deze krant over hem schreef, ongetwijfeld te maken had met verkoopcijfers.



Want er kon toch niks aan de hand zijn met mijnheer Chevalier? Tenslotte had hij alleen de minister van Buitenlandse Zaken een hak gezet, die hem een jaar geleden verplicht had om ontslag te nemen bij Forrest. Tenslotte combineerde hij alleen twee functies - die van gedelegeerd bestuurder bij Forrest en die van speciaal VN-gezant - die op zijn minst moreel gezien onverenigbaar zijn. Tenslotte verdedigde hij zich alleen met het argument dat niet hijzelf 'maar wel de bvba Pierre Chevalier' benoemd werd bij Forrest. Dat kranten daar tegenwoordig mee bezig zijn...

Chevaliers naam zal niet verbonden blijven aan maatschappelijk relevante daden. Of toch: hij stond mee aan de wieg van de VLD en verdiende daarmee de vriendschap van Guy Verhofstadt. Voor de rest zullen we ons herinneren dat hij op kosten van de Belgische belastingbetaler de bloemetjes buiten ging zetten in Parijs. We zullen ook onthouden dat zijn job als VN-gezant gecreëerd werd nadat hij geen plaats meer had gekregen op de senaatslijst en dat het baantje door diplomaten als 'overbodig' werd bestempeld. We zullen ons voorts herinneren dat hij twee keer ontslag moest nemen als staatssecretaris en intussen officieel in verdenking is gesteld wegens witwassen, schriftvervalsing en heling. Maar dat een krant daarover schrijft, dat kan alleen met verkoop te maken hebben.

Na de berichtgeving van de voorbije weken is Pierre Chevalier opgestapt als fractieleider van Open VLD in de Brugse gemeenteraad. Hij blijft wel in de gemeenteraad zitten en blijft enkele lekker schuivende mandaten bekleden, zoals die van bestuurder bij de haven van Zeebrugge en bij een lokale huisvestingsmaatschappij. Gisteren maakte deze krant ook bekend dat de Vlaamse regering besliste om Chevalier aan te stellen als bestuurder bij het Vleva, het agentschap dat 'diplomatieke relaties' onderhoudt tussen Vlaanderen en Europa. De benoeming gebeurde een dag nadat Chevalier zich opnieuw had laten benoemen bij Forrest. Vlaams minister van Economie en partijgenote Patricia Ceysens ziet geen enkel probleem in het mandaat van Chevalier. Blijkbaar hebben de Brugse haven en huisvesting en de Vlaamse overheid echt nood aan mensen met het trackrecord van Pierre Chevalier.

Maar dat alles, mijnheer Chevalier, maakten we alleen bekend om onze verkoopcijfers op te krikken.


DS, 30-05-2008 (Peter Vandermeersch)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.