actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2010, 10:41
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Wie zijn de beste bazen? Mannen of vrouwen?

woensdag 13 oktober 2010 / Auteur: Jobat.be (mr)

Bazinnen kampen met een imagoprobleem. De wetenschappelijke wereld is unaniem: werknemers hebben liever een mannelijke chef.
Zowel mannen als vrouwen hebben liever een man als baas. Maar de mannen zelf nog net een tikkeltje liever: 75 procent tegenover 63 procent bij de vrouwelijke werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van UKJobs bij 3.000 werknemers.

"Niet te geloven dat zowel mannen als vrouwen vinden dat mannen geschikter zijn als baas", reageert onderzoeker David Brown. "Vrouwen kunnen een managementfunctie dan misschien best aan, het suggereert wel dat ze enkele eigenschappen missen die voor een goede baas nodig zijn."

Een perfecte baas is altijd eerlijk en rechtvaardig, kan goed luisteren, is benaderbaar en heeft er vertrouwen in dat zijn werknemers hun werk aankunnen.

De voordelen van een vrouwelijke baas zijn de volgende:
• Ze zijn beter in het delegeren en het geven van complimenten.
• Goed in het omgaan met de persoonlijke problemen van hun personeelsleden.
• Ze kunnen beter luisteren dan mannen en gaan daarom beter om met moeilijke situaties.
• Goede crisismanagers. Een onderzoek van BPS toonde aan dat in een succesvolle bedrijfscontext mensen eerder een man aanwijzen om leiding te geven. Terwijl vrouwen dan weer geschikter worden gevonden in tijden van crisis.
De voordelen van een mannelijke baas zijn de volgende:
• Ze zijn direct, roddelen niet en hebben geen verborgen agenda (volgens 48 procent).
• Kunnen afstand bewaren van kantoorpolitiek (40 procent).
• Ze zijn redelijk (14 procent).
• Hebben minder last van humeurigheid.
• Ze nemen persoonlijke problemen niet mee naar het werk.
• Ze hebben meer autoriteit.
• Zijn beter in het nemen van beslissingen en hebben een bredere algemene kijk op de toekomst van het bedrijf.
De online enquête bij toonde gelukkig wel aan dat de negatieve houding tegenover een vrouwelijke baas meestal verandert eens de mensen ook echt een vrouwelijke chef krijgen.

Bronnen:
http://content.jobat.be/nl/artikels...at-contentpromo
http://www.nieuwsblad.be/nieuws/binnenland/

Eigen mening:
Het is natuurlijk wel zo dat mannen en vrouwen ieder hun eigen typische kenmerken hebben, in het algemeen…We kunnen dit natuurlijk niet helemaal doortrekken want er zijn mannen met meer vrouwelijke trekjes en vrouwen met meer mannelijke trekjes. Wie later mijn baas gaat zijn, maakt me eigenlijk niet uit. Ik vind vooral belangrijk dat ik mijn baas kan vertrouwen en dat hij/zij mij vertrouwt. Ik vind openheid en eerlijkheid belangrijk, ook in een baas – werknemer relatie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2010, 12:37
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Wie zijn de beste bazen? Mannen of vrouwen?

Veel meer vrouwen komen tegenwoordig ook aan de top van een bedrijf te staan en willen carrière maken, maar niet alle mannen zijn het daarover eens? Is het terecht dat enkel een man een leidinggevende functie kan hebben?

Persoonlijk vind ik dat vrouwen evenveel kansen moeten krijgen dan mannen om een leven en een carrière op te bouwen. Vrouwen werden door onze samenleving altijd in het klassieke patroon van de huismoeder gestopt. Maar daar komt nu een einde aan. Het is nog wel zo dat vrouwen meer betrokken zijn bij het gezin en het huishouden dan mannen, die ook hun steentje meer en meer bijdragen. Maar toch proberen ook vrouwen zich een weg naar de top te banen. Mannen werden altijd aanzien als leiders, maar daar komt nu verandering in. En ik denk niet dat het zo een slecht idee is. Als baas ben je de eindverantwoordelijke, maar het is nog altijd in samenwerking met je personeel dat je tot goede resultaten komt. Dus waarom zou samenwerken met een vrouw die de eindverantwoordelijkheden heeft niet kunnen?

Er moeten minder oordelen worden geveld over vrouwen in de business. Geef hen een kans! Ik ben dus zeker niet tegen. Maar de vraag beantwoorden of nu net mannen al dan niet vrouwen de beste bazen zijn, kan nog een moeilijke keuze worden ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.