actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2015, 13:26
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Geen boete maar cursus voor kleine verkeersovertreding

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil een alternatieve straf mogelijk *maken voor kleine verkeersovertredingen. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Wie nu bijvoorbeeld 10 kilometer te snel rijdt of in de wagen belt met de gsm in de hand, moet niet voor de politierechter verschijnen maar krijgt een overschrijving in de bus. Die zogenaamde onmiddellijke inning - tussen 50 en 450 euro - moet binnen een aantal dagen betaald worden.

Maar minister Galant zegt nu dat ze werkt aan een alternatief. Zo zullen overtreders in bepaalde omstandigheden geen boete betalen, maar wel een cursus volgen. "Met mijn collega's van Justitie en Binnenlandse Zaken zal ik bekijken voor welke overtredingen en onder welke voorwaarden we een opleiding kunnen invoeren als alternatieve sanctie voor de onmiddellijke inning", zo stelt ze in haar beleidsnota.

Een overtreder zal niet zelf mogen kiezen tussen een boete of een cursus. Wie de maatregel dan wel oplegt, is nog niet duidelijk. Het principe dat Galant voorstelt bestaat vandaag alleen voor zware verkeersovertreders die voor de politierechter moeten verschijnen.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/binnenland/g...eding-bd87bd28/ (geraadpleegd op 17/11/2015)

Mijn mening: Het invoeren van alternatieve straffen bij kleine verkeersovertredingen vind ik wel een goed idee. Nu krijgen deze mensen simpelweg een boete in de brievenbus aan, ze betalen deze en daarna zijn ze het al weer snel vergeten. Wanneer ze bijvoorbeeld een cursus moeten gaan volgen, worden ze meer geconfronteerd met gevolgen van wat ze gedaan hebben. Mensen moeten er meer bij stilstaan. Het principe dat hier voorgesteld wordt bestaat ook al reeds voor zware verkeersovertreders. Het feit dat ze het nu willen doortrekken naar de kleine verkeersovertredingen stelt toch wel dat het een methode is die werkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.