actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2016, 15:33
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Politie waarschuwt flauwe grappenmakers

Politie waarschuwt flauwe grappenmakers
Vier weken na de aanslagen van 22 maart blijft het risico op een nieuwe terreuraanslag reëel. Overheid en politie roepen de burgers dan ook op tot waakzaamheid. “Mensen moeten niet aarzelen verdachte situaties te melden”, zegt Peter De Waele, woordvoerder van de federale politie. “Flauwe grappenmakers met valse bommeldingen kunnen we dan weer wel missen als kiespijn.”

In de laatste drie weken heeft de politie niet minder dan 50 verdachte pakketten onderzocht, na evenveel meldingen van burgers. Telkens kwam daarvoor ook de ontmijningsdienst van het leger (DOVO) ter plaatse.

“Het is goed dat mensen dergelijke dingen opmerken”, zegt woordvoerder De Waele. “We vragen een hoge waakzaamheid van onze politiemensen en het is goed dat ook de burgers waakzaam zijn. Mensen die te goeder trouw zijn, moeten dan ook geen enkele schrik hebben om ons te bellen of te verwittigen, zelfs mocht achteraf blijken dat er niets aan de hand was.”

Valse bommelders worden dan weer een stuk minder op prijs gesteld. “Dergelijke flauwe grappenmakers mogen ermee stoppen”, gaat de woordvoerder verder. “De politie heeft, zeker op dit moment, wel andere dingen te doen dan daarmee zijn tijd te verliezen. Bovendien mogen die mensen niet uit het oog verliezen dat ze zelf ook een flink risico lopen. Niet alleen is het een misdrijf, waarop gevangenisstraffen en boetes staan, als door hun valse bommelding een panieksituatie ontstaat en mensen gewond raken, zijn ze ook daar verantwoordelijk voor. Daarenboven kan het ook dat bedrijven, bijvoorbeeld openbaarvervoersmaatschappijen, zich burgerlijke partij stellen tegen hen en de schade die ze door eventuele vertragingen geleden hebben, op die mensen verhalen.”

Bron: De Standaard - 19/04/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160419_02245517

Mening:
Ik ga akkoord met de mening in het artikel, namelijk dat mensen waakzaam moeten zijn voor verdachte situaties of pakketten. We moeten echter oppassen dat we niet alles als onveilig gaan beschouwen. Dit is toch niet leefbaar? Wanneer er 'vroeger' bijvoorbeeld een pakketje op een bank lag, werd er niet gek opgekeken. Wanneer er nu een pakketje op een bank ligt, wordt dit meteen als 'onveilig' beschouwd en wordt er alarm geslagen. Deze regelmatige 'onveilige pakketjes' kunnen er voor zorgen dat mensen in een constant aanhoudende angst gaan leven.
Waakzaamheid is goed, maar streven naar een maatschappij zonder stress is ook belangrijk.

Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 19th April 2016 om 15:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2016, 09:47
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Reactie op: Politie waarschuwt flauwe grappenmakers

Op de radio hoorde ik dat de bevolking waakzamer is. Alles wat nog maar verdacht lijkt, is een reden om de politie te verwittigen. Op die manier merk je weer de solidariteit die er heerst in ons land, na de aanslagen. Ik begrijp ook het standpunt van Maurane. Er wordt nu inderdaad voor het minst gebeld, maar ik vind dat het nu nog wel leefbaar is. Voor de gewone bevolking dan toch. Ik kan me voorstellen dat als je bij DOVO werkt en je merkt dat er eigenlijk niets aan de hand is dat je na een tijd het werk misschien minder serieus neemt. Dat er zoveel oproepen binnenkomen, is volgens mij te wijten aan de impact die de aanlagen hebben gehad op ons leven. Wie wil er niet een nieuwe aanslag vermijden? Ik denk dat er na een tijd wel minder oproepen zullen binnenkomen. De politie zal ook wel prioriteiten moeten stellen. Ze nemen dan wel alles serieus, maar het betekent niet dat ze het dan meteen gaan controleren of het wel degelijk verdacht is. En de stomme grappenmakers die er tussen zitten, kunnen zelfs een celstraf krijgen. Wat is er zo grappig aan het feit dat je een valse melding doorgeeft? Ze creëren (on)bewust paniek bij de bevolking en dat is nergens voor nodig. De mensen moeten ook nog kunnen genieten van het leven en niet elke dag met angstgevoelens zitten. Ik vind het jammer dat sommigen zich hier mee bezighouden. Diep teleurgesteld ben ik in dat soort mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.