actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2010, 14:35
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Thumbs up Kringwinkels halen 52.000 ton goederen op

De kringloopwinkels vergaarden in 2009 52.000 ton aan materiaal. Dat betekent een stijging van 10 procent ten opzichte van 2008 en komt overeen met ongeveer acht kilogram per Vlaming, zo bericht De Morgen.

De vzw Koepel van Milieuondernemers in de Sociale Economie (Komosie) beheert de gemeenschappelijke belangen van de winkels. 'De helft van die acht kilo wordt hergebruikt en de rest gaat naar recyclage. Slechts een miniem deel vernietigen we', zegt algemeen directeur Marc Willem.

De omzet van de kringloopwinkels bedroeg vorig jaar 28 miljoen euro, er passeerden 3,6 miljoen klanten.

Tegenover alle in 2009 ingezamelde goederen staat uiteraard ook een stroom aan verkochte waren. In 2010 worden 3,8 miljoen klanten verwacht. De economische crisis heeft de winkels dus geen windeieren gelegd. 'In 2009 hebben wij tussen de 300.000 en 560.000 euro winst gemaakt. Dit wordt allemaal geherinvesteerd in sociale tewerkstelling', stelt Willem.

Vandaag is het de Dag van de Kringwinkel. Alle 107 de zaken gooien dan hun deuren open en geven onder meer kortingen en workshops.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101023_027

Eigen mening:
Hier kan ik alleen maar enthousiast over zijn! Ik vind het geweldig dat een Vlaming gemiddeld 8kg aan materiaal naar kringloopwinkels heeft gebracht. Dat de helft nog eens wordt hergebruikt is ook goed voor de mensen die het niet zo breed hebben. Ze betalen hiervoor sowieso minder geld voor als de aankoopprijs in de winkel (nieuw). Het hergebruiken van materialen vind ik echt een goed idee, dat kan het milieu alleen maar ten goed komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2010, 10:20
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Ik ben het helemaal eens met jou,
het is enorm fijn te weten dat mensen steeds beter beseffen dat ze de goederen in plaats van naar het containerpark ( betalend ) naar de kringwinkel brengen zodat ze er anderen nog plezier mee kunnen doen. Ik vind dit ook een betere manier dan gewoon geld storten voor een of ander doel, maar dit is mijn persoonlijke mening.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th October 2010, 19:02
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Citaat:
Orgineel gepost door veronique.geussens
Ik ben het helemaal eens met jou,
het is enorm fijn te weten dat mensen steeds beter beseffen dat ze de goederen in plaats van naar het containerpark ( betalend ) naar de kringwinkel brengen zodat ze er anderen nog plezier mee kunnen doen. Ik vind dit ook een betere manier dan gewoon geld storten voor een of ander doel, maar dit is mijn persoonlijke mening.


Inderdaad!
Over het geld storten gesproken, je weet nooit zeker waar dit naartoe gaat. Mensen die op straat geld vragen, kunnen hier ook bier en dergelijke mee gaan kopen terwijl als je een brood of appel.. aan hen geeft, kan je hen daadwerkelijk helpen. Zo zie je ook meteen het verschil tussen mensen die het echt nodig hebben en mensen die geld willen. Daarom vind ik het zoals je al zei geweldig om zo'n artikel te lezen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th October 2010, 22:20
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Thumbs up Helemaal mee eens!

Het is inderdaad veel beter om onze spullen naar de kringloopwinkels te doen. Deze worden zeer nuttig besteedt. Veel mensen laten kleren ophalen voor het buitenland of storten geld. Zonder te beseffen waar hun materiaal naartoe gaat. Als ze er maar vanaf zijn. Onze kleren worden zo vaak naar arme landen vervoert en daar ontstaat dan een heel handeltje met onze afdankertjes. Mensen uit die arme landen moeten soms een hele hoop geld neertellen voor onze spullen. Er zijn goede instanties die voor de verdeling ter plaatse zorgen, maar er zijn er ook andere. Bij deze ben ik dan ook trots op alle vlamingen met deze cijfers.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th October 2010, 12:20
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Citaat:
Orgineel gepost door Caroline.Verbraeken
Inderdaad!
Over het geld storten gesproken, je weet nooit zeker waar dit naartoe gaat. Mensen die op straat geld vragen, kunnen hier ook bier en dergelijke mee gaan kopen terwijl als je een brood of appel.. aan hen geeft, kan je hen daadwerkelijk helpen. Zo zie je ook meteen het verschil tussen mensen die het echt nodig hebben en mensen die geld willen. Daarom vind ik het zoals je al zei geweldig om zo'n artikel te lezen.


Ooit sprak ik iemand aan op straat. Ik bood hem eten aan, niet alleen omdat hij aan het wenen was, maar ik wilde het ook eens gedaan hebben ( ja het gevoel van ik heb is iets goed gedaan ) Hij weigerde dit, hij wilde enkel geld om drank en drugs te kopen. Ik ben hier totaal van afgestapt .
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 25th October 2010, 21:57
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Citaat:
Orgineel gepost door veronique.geussens
Ooit sprak ik iemand aan op straat. Ik bood hem eten aan, niet alleen omdat hij aan het wenen was, maar ik wilde het ook eens gedaan hebben ( ja het gevoel van ik heb is iets goed gedaan ) Hij weigerde dit, hij wilde enkel geld om drank en drugs te kopen. Ik ben hier totaal van afgestapt .


Ik ben een paar jaar terug naar Barcelona geweest en daar zie je in de zijstraten zeer veel armoede.. Er zat daar ook een man met een konijntje en een mondharmonica en mijn vriendinnen en ik hebben toen onze appels, pistolets enzovoort aan hem gegeven en dat is een beeld dat ik nooit vergeet! Die man begon te wenen van blijdschap en die heeft toen superveel liedjes voor ons gespeeld omdat hij zo dankbaar was, zijn konijntje kreeg eerst eten en hij had toen nog net een appel voor zichzelf. Dat is een beeld dat mij vanbinnen nog altijd ontroerd omdat die man zo gelukkig was door een paar stukjes brood. Het gevoel dat wij toen hadden was onbeschrijfelijk! Sommigen onder ons kregen zelf tranen van ontroering.

Vandaar dat ik zo blij ben met dit artikel, er is zoveel armoede en mensen kunnen op zoveel manieren een tandje bijsteken voor deze minder bedeelden. Als iedereen hetzelfde gevoel ooit heeft gehad, dan snap je het wel Maar er zijn inderdaad ook profiteurs die hun kinderen met slechte kleren de straat op sturen om hen 's avonds op te komen halen met de auto. Of mensen die geld vragen voor drugs,drank of sigaretten..

Ik denk trouwens dat mensen die echt niets hebben zich een beetje schamen ook, omdat ze zich minderwaardig voelen als ons, omdat ze niets hebben. Daar aan kan je ook al een verschil zien tussen de echte armen en de ... ik weet niet hoe ik ze kan noemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.