actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2011, 14:16
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Rechter verplicht Dag Allemaal recht van antwoord Gène Bervoets te publiceren

De Antwerpse strafrechter heeft Ilse Beyers, de hoofdredactrice en de verantwoordelijke uitgever van het weekblad Dag Allemaal, vrijdag veroordeeld omdat ze een recht van antwoord van acteur Gène Bervoets weigerde te publiceren. Ze kreeg een boete van 5.500 euro met uitstel en moet de antwoordtekst alsnog binnen de 15 dagen publiceren. Ze moet Bervoets ook 100 euro schadevergoeding betalen per dag dat de publicatie uitbleef, en dat sinds zijn aangetekend schrijven.

Op 17 mei 2011 verscheen in Dag Allemaal een artikel waarin anonieme Ella-medewerkers vertelden dat Bervoets de sfeer op de set van de vtm-telenovella Ella verziekte en dat hij zijn teksten niet uit het hoofd kende. De acteur ontkende de aantijgingen en probeerde de publicatie van het artikel - tevergeefs - tegen te houden.

De acteurs, de figuranten en de crew van Ella reageerden met een open brief aan de media waarin ze zich achter Bervoets schaarden. Hij is volgens hen 'een aangename en professionele collega' die het niet verdiende zo op de korrel te worden genomen.

De acteur eiste via een aangetekende brief op 19 juli de publicatie van een recht van antwoord, maar dat werd geweigerd zonder vermelding van een reden. Bervoets sleepte Beyers dan maar voor de rechter en kreeg gelijk.

De acteur is tevreden met de uitspraak. 'De jongste weken kreeg ik een aantal telefoontjes van collega’s die hetzelfde meemaakten, maar twijfelden of een recht van antwoord wel zin had. Ja dus. Die praktijken moeten ophouden.'

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit is een zeer correcte maatregel. Dag Allemaal is het grootste (roddel)blad in Vlaanderen, ik lees het zelf nooit. Ik vind het de grootste riooljournalistiek bij uitstek. Het is al enkele keren voorgevallen dat Dag Allemaal mensen viseert en er maar op los schrijft. Grote namen in de Vlaamse showbizz worden soms echt gekraakt. Of er dat bij hoort bij journalistiek en de showbizz? Dat durf ik in twijfel te trekken. Ooit las ik een artikel van Tom Boonen. Er stond een gerucht in het blad dat totaal niet klopte. Tom Boonen vroeg hier ook een recht van antwoord voor, om dat te weerleggen. In ruil voor een fotoshoot en een artikel met zijn vriendin, zou het blad de roddel uit het boekje halen. Is dit dan een correcte manier van media en journalistiek? Andere bladen in Vlaanderen beginnen meer en meer die kant op te gaan. Ik denk aan Story die enkele maanden geleden Yves Leterme hardhandig aanpakte met zijn 'Twitter-affaire'. Of Leterme nu echt een minnares heeft of niet, laat ik in het midden. Als mijn tandarts een minnares heeft laat ik hem ook gewoon doen. Zolang hij mijn tand maar gaatjesvrij maakt. Maar zo'n privézaken uitsmeren in de media hoeft voor mij niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2011, 23:28
Hans.VanGorp Hans.VanGorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 35
Ik vind het geweldig dat de rechtbank Bervoets gelijk gaf in deze zaak. Die roddelbladen vinden van zichzelf dat ze, zonder rekening te houden met andere mensen maar alles mogen verzinnen waar ze zin in hebben en zichzelf zo machtig vinden dat ze geen rekening moeten houden met de eisen van de mensen die ze afkraken. Deze zaak is nu een goed voorbeeld geworden voor al deze soort van "dagbladen". Nu zijn ze gewaarschuwd. Ik hoop dat hierdoor meer mensen die zich door zo'n pers benadeeld voelen vanaf nu ook meer voor hun mening durven opkomen. Ik weet dat het er waarschijnlijk niet van gaat komen, maar ik hoop dat deze boekjes uiteindelijk gaan verdwijnen uit de markt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.