actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th January 2008, 14:57
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Sms moet jonge werklozen aan job helpen

De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) gaat jonge werklozen sms'jes met vacatures sturen om hen zo sneller aan het werk te helpen. Wie niet reageert of geschikte aanbiedingen weigert, wordt meteen op het matje geroepen.

Vacatures
De 33.117 werkzoekenden jonger dan 25 mogen vanaf nu dagelijks sms'jes met vacatures verwachten van de VDAB. Een computersysteem verbindt alle binnenkomende werkaanbiedingen onmiddellijk met de profielen van de werkzoekende jongeren en stuurt hen automatisch een sms.

Uitnodiging
"Het systeem is officieel gestart op 1 januari, maar vanaf deze week kunnen jongeren effectief sms'jes beginnen te verwachten", zegt Katia Grosemans van VDAB. "Vanaf februari nodigen we ze dan allemaal individueel of in kleine groepjes uit om te kijken of ze hun kansen hebben gegrepen."

Miljoenen sms'jes
Het systeem liep al als proefproject in dertien steden en gemeenten, maar wordt nu uitgebreid naar heel Vlaanderen. In 2007 kreeg de VDAB 264.225 vacatures binnen. "Die zijn allemaal potentieel geschikt voor jongeren, dus we verwachten toch enkele honderdduizenden, waarschijnlijk zelfs miljoenen sms'jes per jaar te versturen", zegt Grosemans. (belga/tdb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgi/...ob-helpen.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st February 2008, 13:09
Lieve De Wachter Lieve De Wachter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 78
Wie niet reageert of geschikte aanbiedingen weigert, wordt meteen op het matje geroepen.

Ik vind dit geen slechte methode om vacatures te verspreiden, maar mensen meteen op het matje te roepen als ze niet reageren...
Ik heb zelf ook al zo'n berichten aangekregen voor weekendwerk en dan staat erbij dat je terug moet bellen. Ook weet je nooit precies wat de job inhoudt. Bij telefonisch contact kan je vragen stellen,... Misschien lijkt de job op het eerste zicht (in het bericht) niet aantrekkelijk, maar IS ze dat eigenlijk wel.

Je weet nooit zeker of de werkzoekende het bericht ontvangen heeft. Soms gebeurt het dat ik berichten verstuur, maar dat ze niet of onvolledig aankomen. Als je telefonisch verwittigt, weet je zeker dat men op de hoogte is van de vacature. Als de werkzoekende zijn telefoon niet opneemt en je spreekt iets in op het antwoordapparaat weet je dat natuurlijk ook niet zeker...Beluistert hij zijn antwoordapparaat wel??
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th February 2008, 15:45
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Ik weet toch niet zeker of dit wel zo’n goed systeem is. Ik vind het zeker goed dat men naar snellere en betere oplossingen zoekt om zo veel mogelijk jongeren aan werk te helpen. Maar aan dit systeem twijfel ik wel wat.

Ten eerste, zoals Lieve al zei, weet je met een sms’je erg weinig over de jobaanbieding. Ten tweede vraag ik mij af of men met een computer alle mensen kan selecteren met het juiste profiel. Volgens mij ga je veel mensen overslaan, die wel degelijk geschikt zijn voor het werk, maar er door de computer niet uitgepikt worden. Bovendien denk ik, zullen er heel wat mensen zijn die voor eenzelfde job een berichtje ontvangen. Dit zorgt ervoor dat jou persoonlijke kansen klein zijn om de job te pakken te krijgen. Zo kan het dus zijn dat je erg lang moet wachten op succes. Dit kan dan weer heel ontmoedigend werken. Ik veronderstel trouwens dat mensen wel vaak een berichtje zullen aankrijgen. En als je dan al weet dat je kansen niet erg groot zijn, zal het op termijn heel vervelend worden om telkens op die berichtjes te antwoorden.

Ik vind dat het idee zeker goed is: werkzoekenden informeren. Maar een sanctie koppelen aan het niet antwoorden van zo’n bericht gaat voor mij te ver.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th February 2008, 11:36
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Vrienden van mij werden al vaker gecontacteerd via sms. Waarom niet?
Het is makkelijk, je wordt niet gestoord. En als je de jobaanbieding wilt, bel je gewoon even!


Ik zie er geen graten in!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.