actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2016, 18:01
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
'Studenten met migratieachtergrond kunnen extra hulp gebruiken'

Studenten met een migratieachtergrond scoren opvallend slechter dan hun studiegenoten. Dit academiejaar werkt studentenvereniging Mahara samen met Universiteit Antwerpen om extra begeleiding te voorzien voor hen. Dat schrijft De Morgen.


Voor veel jongeren met een migratieachtergrond, die al dan niet het Nederlands als moedertaal hebben, is het aanvatten van hogere studies een sprong in het duister. Ze hebben weinig rolmodellen in hun omgeving en worden thuis niet altijd even goed gesteund. Uit cijfers van de Universiteit Antwerpen blijkt ook dat deze jongeren slechter scoren dan hun studiegenoten.

Mahara, een islamitisch geïnspireerde studentenvereniging in Antwerpen die vorig jaar werd opgericht, is daarom dit jaar gestart met studiebegeleiding voor studenten met een migratieachtergrond.

‘We organiseren een aantal infosessies waarin we belangrijke vragen beantwoorden. Wat houdt leerkrediet precies in? Hoe moet ik mijn studie aanpakken? Als er nood blijkt aan extra begeleiding, verwijzen we door naar de juiste dienst’, vertelt Khalid El Jafoufi, student rechten en nationaal voorzitter van Mahara, in De Morgen.

Ook de andere Vlaamse universiteiten willen studenten met een migratieachtergrond wel een extra duwtje in de rug geven. Aan de KULeuven loopt al enkele jaren Coaching X-tra, een begeleidingstraject voor eerstejaarsstudenten die worden geselecteerd op basis van een aantal factoren zoals socio-economische situatie, thuistaal, vooropleiding en culturele achtergrond.

UGent en VUB voorzien geen extra mogelijkheden bovenop de reguliere studentenbegeleiding, maar pakken het probleem onder meer aan met buddy’s en mentors, ouderejaarsstudenten die nieuwelingen begeleiden.

Bron: De Standaard, 5/10/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161005_02502822

Eigen mening:
Ik vind dit persoonlijk een goed initiatief. Het is goed dat zowel studenten met een migratieachtergrond als studenten zonder migratieachtergrond worden begeleid in hun verdere schoolcarrière, zeker in hun eerste jaar. Het is een grote aanpassing en vaak een sprong in het onbekende. Wat ik ook goed vind, is de Coaching X-tra aan de KULeuven, omdat ze eerstejaarsstudenten selecteren op meerdere achtergronden. Stel je voor dat je zelf terechtkomt op een hoge school of universiteit en jouw ouders hebben het financieel moeilijk? Of je twijfelt over je studiekeuze, wat moet je dan doen? Het is zeer belangrijk dat de studenten bij begeleiders terechtkunnen, zowel voor financiële problemen als voor gewoon een babbel over bepaalde zaken die ze ervaren in het onderwijs.
Het systeem met buddy's en mentors is ook een goed initiatief, omdat dit zowel de buddy's als de nieuwelingen iets bijbrengt. Zij leren hier ook uit, ze trainen bijvoorbeeld hun communicatievaardigheden. Het is een verrijking voor elke opleiding.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th October 2016, 15:03
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Ik ben het volledig met Jolien. Door geen rekening te houden met hun migratieachtergrond worden veel leermogelijkheden gemist en krijgen de studenten ook niet echt gelijke kansen. Naar mijn mening zou dit ook een meerwaarde zijn voor hogescholen en secundair onderwijs. Hier komen ook heel vaak leerlingen en studenten aan met een migratieachtergrond. Zij verdienen ook extra steun en begeleiding. Het buddy-systeem vind ik ook echt een goed idee. Zo hebben de studenten altijd een houvast, niet alleen voor het leren van de taal, ook voor andere vragen die ze hebben. Zo denk ik ook aan het tutor-tutee project dat bij ons op school wordt georganiseerd. Voor veel eerstejaars was dit een echte hulp.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2016, 19:10
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Ik heb een dubbel gevoel bij dit artikel. Ik vind het een goed initiatief om mensen te helpen op school. Alle studenten moeten gelijke kansen hebben, of ze nu een migratieachtergrond hebben of niet. Ik vind het dus een prachtig idee om leerlingen of mensen met een migratieachtergrond te helpen op school, maar ook gewoon in het dagelijkse leven. Ik denk dat deze mensen zeker wat extra hulp kunnen gebruiken.

Zoals ik hierboven al zei, heb ik toch een dubbel gevoel bij dit artikel. Migratie is een hot topic de laatste tijd en er moet over gesproken worden. Toch denk ik dat wanneer er zulke artikels online komen, en zo zijn er heel wat, dat dit toch ook een beetje negatief kan over komen bij deze mensen. We moeten natuurlijk niet rond de pot draaien, de cijfers zijn er. Desalniettemin denk ik dat dit stigmatiserend kan werken. " Ik heb een migratieachtergrond, dus ik zal slechter scoren als de rest in de aula".
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.