actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th January 2014, 09:02
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Nieuw type 9 in buitengewoon onderwijs

Nieuw type 9 in buitengewoon onderwijs

De Vlaamse regering heeft een aantal maatregelen voor leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften goedgekeurd. Zo komt er in het buitengewoon onderwijs een nieuw type 9 voor leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) en een normale begaafdheid. Tot nu toe konden die leerlingen vaak nergens terecht.

Gewone scholen zullen voortaan ook meer moeite moeten doen om leerlingen met een lichte mentale beperking of een leerstoornis aan boord te houden. Bijvoorbeeld door specifieke software voor leerlingen met dyslexie aan te bieden of een rekenmachine voor kinderen met dyscalculie toe te laten. Enkel wanneer een school onredelijke inspanningen moet doen, kan een leerling doorverwezen worden naar het buitenwoon onderwijs. Daar wordt de indeling van de types licht aangepast. Type 1 en type 8 worden vervangen door een type ‘basisaanbod’. En er komt een type 9 voor leerlingen met ASS en geen extra handicap.

Bron: Klasse voor ouders, http://www.klasse.be/ouders/36339/n...s/#.UuoE1hB5OSp
Mening:
Ik vind dit héél goed. Zoals het artikel al vermelde kunnen leerlingen met ASS nu nergens echt terecht. Ze worden bij andere leerlingen gezet die andere problemen hebben als zij. Dit is jammer want leerlingen met ASS hebben speciale aandacht en hulp nodig. Hopelijk krijgen alle leerlingen daar de hulp die afgestemd is op hun noden want er zijn veel verschillende soorten ASS.
Ik hoop dat type 9 snel in gebruik genomen wordt want ik vermoed dat veel leerlingen ermee geholpen zullen worden.
Ik hoop wel dat ze type 1 en type 8 behouden en ze niet samen zetten in type 'basisaanbod' want ook leerlingen van type 1 of type 8 hebben verschillende soorten hulp nodig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st January 2014, 11:41
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Het is een zeer goed idee dat leerlingen met ASS nu ook een 'type' krijgen in het buitengewoon onderwijs, aangezien er toch zeer veel leerlingen een vorm van autisme hebben. Ze voelen zich zo misschien beter in hun vel en worden ze genomen voor wie ze zijn. In het middelbaar worden autistische leerlingen vaak gepest omdat ze anders zijn. Dit zie je ook terug in Ben X, al mogen we ons niet vastpinnen op één film/boek. Al bij al is type 9 een goed idee om deze leerlingen ook een veilige leeromgeving te geven waar ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st February 2014, 12:04
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Zoals wij geleerd hebben met pdv kunnen kinderen met ASS inderdaad niet terecht in een type dat echt bij hen past. Tot nu dus. Ik vind dit een heel goed idee. Zo krijgen deze kinderen maximale kansen en kunnen ze hun troeven ontdekken om deze uit te kunnen spelen in de toekomst. Zoals Annelien zegt, vind ik ook dat ze niets mogen veranderen aan type 1 en type 8, want iedereen heeft een specifiek aanbod nodig.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd February 2014, 11:32
S*ana.Snoeijs S*ana.Snoeijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 38
Autisme is heel breed: het gaat van hoogbegaafde kinderen tot kinderen met een zware mentale beperking die zelfs niet communiceren. Het is dan ook onmogelijk om één gepaste onderwijsomgeving aan te bieden.

Binnen de types worden de kinderen in klassen verdeeld naargelang hun ‘niveau’, hier zit volgens mij het probleem. Deze kinderen hebben zo’n specifieke noden dat men eigenlijk niet alleen naar het niveau mag kijken maar ook naar het kind zijn karakter. Bijvoorbeeld: een autist die niet tegen lawaai kan komt in een drukke klas terecht. Hierdoor gaat het kind zich niet op zijn gemak voelen in de klas en als hij ’s avonds thuiskomt is hij slechtgehumeurd. Op die momenten word het ook niet gemakkelijk/nog moeilijker voor de ouders. De ene ouder kan hier beter mee om dan de andere. Je hoort regelmatig in het buitengewoon onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs dat ouders hun kinderen op internaat of bij familie afzetten, ouders die niet komen opdagen op oudercontacten, enz.… Persoonlijk vind ik dat de overheid zich in de eerste instantie zich meer moet bezighouden met een betere begeleiding van de ouders, want in de eerste plaats hebben de ouders een grote invloed op het kind. Als men nu thuisbegeleiding wil aanvragen komt men op een lange wachtlijst te staan, tegen de tijd dat ze het krijgen is het voor de ouders al teveel.

Eventueel kan het kind naast autisme ook nog andere stoornissen of beperkingen hebben, in welk type plaatsen we ze dan? We kunnen dan zeggen dat we ze plaatsen in het type met hun zwaarste beperking, maar is dit dan de beste beslissing voor het kind?

Het maken van een type 9 vind ik niet slecht maar ik denk dat de overheid zich eerst moet bezighouden met de begeleiding van de ouders en vervolgens aan de slag te gaan met type 9. Waar dan hopelijk beter rekening word gehouden met de individuele noden van het kind (Dit hoop ik voor alle types).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.