actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2010, 16:01
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Files kunnen verminderd worden met slimme ICT-investeringen

Files kunnen verminderd worden met slimme ICT-investeringen

Technologiefederatie Agoria en het mobiliteitsplatform ITS hebben woensdag gepleit voor de invoering van intelligente mobiliteitssystemen om de files verminderen. Het gaat meer bepaald om de technologie 'Intelligent Transport Systems' die reeds beschikbaar is in België.
Zowel maandag als dinsdag waren er monsterfiles in België ondanks het bestaan van ICT-systemen die toelaten om het autoverkeer vlotter te doen verlopen, aldus Agoria en ITS. 'De invoering van verkeersmanagement op de autosnelwegen kan het fileleed tot een aanvaardbaar niveau brengen', luidt het in een persbericht.

Uit de meest recente World Economic Forum-studie 'Global Competitiveness Report' blijkt bijvoorbeeld dat ons land gezakt is van de 16de naar de 24de plaats als het gaat over de kwaliteit van de wegeninfrastructuur.

Een aantal voorgestelde oplossingen zijn onder meer dynamische route-informatiepanelen die alternatieve routes aanbevelen, het openstellen van de pechstrook tijdens piekverkeer of incidenten, toeritdosering aan opritten van snelwegen en wegkantinformatiesystemen.

Agoria en ITS pleiten daarnaast voor de invoering van kilometerheffingssystemen voor vrachtwagens tegen 2013. 'Daarmee is een daling van 10 procent van lege transporten mogelijk. Net als een verschuiving van 6 procent van het wegvervoer naar het spoor', klinkt het nog.

Bron: www.destandaard.be


Mijn mening:
Is er dan toch een oplossing voor al het Belgische fileleed? Op papier lijkt dit allemaal heel mooi. Het zou geweldig zijn dat hierdoor de files een stuk verminderen. Vele kleine oplossingen kunnen een groot probleem misschien wel oplossen. Meer informatie over alternatieven wegen lijkt mij een van de beste oplossingen die ze hierboven geven maar de vraag blijft dan of we de kleinere wegen niet te hard gaan belasten. Het is zeker het proberen waard want zoals het nu is, kan het niet meer verder. Hopelijk krijgen we een vervolg..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2010, 08:45
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
Files kunnen verminderd worden met slimme ICT-investeringen

Het fileprobleem, je hoort er elke dag wel iets over, of erger nog: je maakt het dagelijks mee. Daarom ben ik blij dat er massaal nagedacht wordt over dit probleem en er meer en meer oplossingen voor komen.
Zelf weet ik hoe frustrerend het is om thuis ruimschoots op tijd te vertrekken en toch te laat aan te komen op school, werk, een afspraak, …
In de file staan is dan ook pure tijdsverspilling, want je kan er niets, maar dan ook niets doen buiten wat muziek luisteren en af en toe je koppeling wat omhoog laten komen. Daarboven op komt nog eens de extra milieuvervuiling en de stress dat het meebrengt voor sommige chauffeurs.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2010, 12:59
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik heb jarenlang de E 313 (richting Antwerpen) getrotseerd, heb alle mogelijke routes uitgeprobeerd. Ik kan maar 1 conclusie trekken: onze wegen zijn oververzadigd. Alternatieve routes zitten ook vol. Naar mijn mening moeten er een structurele oplossingen gezocht worden. De informatieborden zijn niet altijd 'up-to-date' waardoor je weer in andere file terecht komt. Heel vaak zijn de 'kijklustigen' de oorzaak van alle fileleed, misschien kunnen de hulpdiensten opklapbare schermen plaatsen? Volgens mij moet men naar zulke oplossingen zoeken. Want door mensen te laten betalen gaan volgens mij de secundaire wegen nog voller geraken waardoor er waarschijnlijk meer ongelukken met fietsers, kinderen, enz gaan voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st October 2010, 14:09
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Iets doen aan die files is zeker geen slecht idee. Maar als er geďnvesteerd moet worden, vind ik dat de veiligheid moet voorgaan op het comfort. Ik heb pas een artikel gelezen waarin staat dat er nog steeds niets is gebeurd aan het feit dat treinen kunnen botsen. Dat vind ik toch wel erger dan files.
Maar als er geld vrijgemaakt kan worden, dan mogen er van mij natuurlijk ook systemen komen die de files kunnen verminderen. Ook dat idee van de kilimoterheffing voor vrachtwagens kan ik alleen maar aanmoedigen. Ik zie het nut niet van leeg transport.
In het artikel staat ook een optie over het vrijstellen van de pechstrook. Daar ben ik toch wel tegen. Waar moeten mensen dan gaan staan die pech hebben? Op het midden van de autosnelweg toch niet?!
Misschien zij we allemaal wat te veel gesteld op ons comfort. Als het openbaar vervoer nu meer uitgebreid zou zijn, dan zouden er minder mensen zelf met de auto rijden en zullen de files vanzelf wel inkorten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.