actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th January 2012, 15:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Tien procent meer ziektedagen in Vlaams onderwijs

Tien procent meer ziektedagen in Vlaams onderwijs


Het aantal ziektedagen van personeel in het Vlaams onderwijs is in de periode 2007-2010 gestegen van 2,14 tot 2,37 miljoen. Dat is een toename met iets meer dan 10 procent.



In 2010 was er een lichte daling van het aantal ziektedagen in vergelijking met 2009 (2,38 miljoen). Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Onderwijsminister Pascal Smet verstrekt in zijn antwoord op een schriftelijke vraag van Jos De Meyer (CD&V).

De stijging in de periode 2007-2010 doet zich voor in alle netten. Het totaal aantal ziektedagen in het vrij onderwijs steeg van 1,21 tot 1,33 miljoen. In het officieel onderwijs was er een toename van 370.136 tot 421.997 en in het gemeenschapsonderwijs van 555.887 tot 600.985. Het aantal eendagsziekteverloven nam in de vermelde periode toe van 88.044 tot 104.802. In het vrij onderwijs was er een stijging van 49.015 tot 57.184, in het officieel onderwijs van 16.079 tot 19.529 en in het gemeenschapsonderwijs van 22.702 tot 27.668.

Smet baseert zich voor deze cijfers op de personeelsdatabank van het ministerie van onderwijs en vorming. Bij deze gegevens wordt uitgegaan van effectieve personen die een aanstelling hebben in een onderwijsnet en daar eventueel ziekteverlof hebben genomen.

De gegevens wijken licht af van deze uit het jaarverslag van hetzelfde ministerie omtrent het ziekteverzuim van het Vlaams onderwijspersoneel, omdat die gebaseerd zijn op personeelseenheden op jaarbasis, waarbij alleen personeelsleden die een volledig jaar voltijds werken, gerekend worden als een volledige eenheid.


Blog HLN, 24/01/12 (belga/adha)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd February 2012, 16:41
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Momenteel heb ik nog 3 schoolgaande kinderen. Het valt mij op dat bij mijn dochter de ziektedagen van haar leerkrachten op 1 hand te tellen zijn en dat in de scholen van onze andere kinderen geen dag voorbij gaat zonder dat ze minstens 1 uur geen les hebben gehad wegens afwezigheid van betreffende leerkracht. Ik heb deze vaststelling zelfs al voorgelegd aan de directie, maar zij reageerde niet. Ik vind dit - op zijn zachtst gezegd - allesbehalve normaal en uitermate irritant. Het wekt wrevel bij de ouders, want de leerstof moet binnenkort wel gekend zijn.

Ik wil hier niet beweren dat echt zieke mensen zich ijlend aan hun schoolbord moeten vastklampen om toch maar les te kunnen geven, maar diegenen die willen profiteren zitten in het onderwijs op een gunstige plaats. Volgens mij kan de directie van een school nochtans een grote rol spelen in de mate van ziekteverzuim van het personeel. Wanneer leerkrachten rechtstreeks naar hun directeur moeten bellen om te melden dat ze thuis blijven en zij weten dat die directeur daar niet nonchalant mee omspringt, zullen al eens twee keer nadenken wanneer het eerder 'geen zin hebben' is dan ziek zijn.
Ik vind dat er vooral eerlijkheid moet zijn rond afwezigheden. Als je niet ziek bent, moet je ook geen ziekte veinzen. Het schaadt het imago van het beroep en van het onderwijs in het algemeen.

Tussen haakjes: mijn jongste zoontje stapt net binnen. Hij vertelt dat vandaag 3 leerkrachten afwezig waren wegens ziekte. Van een van hen had hij normaal 2 opeenvolgende uren les. Dat betekent dat deze leerlingen meer dan de helft van de lestijd vandaag geen les hebben gehad!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.