actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2018, 14:39
Rutger.M*ls Rutger.M*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 31
Agenten bevestigen dat politie aan etnisch profileren doet’

Agenten bevestigen dat politie aan etnisch profileren doet’

De politie controleert op straat wel degelijk op basis van etnische achtergrond, stelt Amnesty International. Dat moet blijken uit interviews met politieagenten. Bevoegd minister Jambon noemt het rapport op Radio 1 ‘overdreven’.

De helft van het vijftigtal politiemensen dat Amnesty International (AI) interviewde voor het rapport ‘Je weet nooit met mensen zoals jij’, bevestigden dat ethisch profileren gebeurt. Dat betekent dat de politie bij controles op straat mensen tegenhoudt vanwege hun huidskleur of afkomst, zonder dat daar een objectieve reden voor is.

Volgens de wet moeten er ‘redelijke gronden’ zijn voor een identiteitscontrole, maar Amnesty stelde vast dat politiemensen onvoldoende begeleid en getraind worden om die term naar het terrein te vertalen. ‘Politiemensen moeten betere richtlijnen krijgen over de manier waarop ze identiteitscontroles moeten uitvoeren zonder etnisch te profileren’, zegt Wies De Graeve, directeur van Amnesty Vlaanderen. Een politie-inspecteur bevestigde aan de Amnesty-onderzoekers aan etnisch profileren te doen. ‘Maar ik weet niet hoe ik mijn job anders moet doen.’

'Etnisch profileren is een verspilling van politiemiddelen omdat het leidt tot veel onnodige controles', benadrukt De Graeve. ‘Politiemensen die zich extreem focussen op bepaalde etnische groepen, hebben bovendien veel minder aandacht en tijd voor criminaliteit die door andere groepen van mensen gepleegd wordt, en dat zorgt voor een blinde vlek.’

Amnesty klaagt ten slotte aan dat er geen statistieken bestaan over het aantal controles, de achtergrond van de gecontroleerde mensen, door wie ze uitgevoerd worden, waarom, waar en met welk resultaat. ‘Registratie heeft in andere landen nochtans zijn nut bewezen. In een Spaanse politiezone halveerde het aantal controles zo ongeveer, terwijl de pakkans verdrievoudigde.’

Jambon: ‘Vertrouwen op politiemensen’

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) zegt niet van plan te zijn om de controles te gaan registreren: ‘Ik werk op basis van vertrouwen in de politiemensen. Ik ga geen bijkomende administratie opleggen en politiemensen ontmoedigen om nog identiteitscontroles te doen.’

Jambon noemt rapport van AI ‘overdreven’. ‘Er is geen enkele richtlijn die politie aanbeveelt aan ethnic profiling te doen. Integendeel. In de basisopleiding wordt er uitdrukkelijk op gewezen dat niet te doen. Maar misschien is het een goede suggestie om dat regelmatig te herhalen in de korpsen.’

‘Er zijn 45.000 politiemensen. Natuurlijk kan het dat iemand zijn boekje te buitengaat’, besluit Jambon. ‘Maar ethnic profiling is niet de richtlijn. Integendeel. Sinds de aanslagen zetten we in op behaviour detection. Dat betekent dat we verdachte gedragingen detecteren. Daarop trainen we iedereen.’

Datum: 09/05/2018
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180509_03505190
Eigen mening:
Ik ben het eens met wat Wies De Graeve aanhaalt in dit artikel. Het is aan de politie om hun personeel goed op te leiden en duidelijke richtlijnen geeft over hoe deze controles moeten worden uitgevoerd. Ik vind het verontrustend wanneer een politieagent in het artikel vertelt dat hij niet weet hoe hij anders zijn job moet doen. Wanneer de politiemensen zich alleen maar gaan focussen op bepaalde groepen, hebben ze minder aandacht en tijd voor criminaliteit die door andere groepen van mensen gepleegd wordt, en dat kan zorgen voor een blinde vlek.

Laatst aangepast door Rutger.M*ls : 9th May 2018 om 14:49.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.