actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2013, 07:51
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Staat verdient 18 miljoen euro aan vervallen dienstencheques

Staat verdient 18 miljoen euro aan vervallen dienstencheques

Elk jaar vergeten de Belgische gezinnen zo’n 850.000 aangekochte dienstencheques ook tijdig te gebruiken. Die vervallen cheques leveren de overheid een miljoenenwinst op. Dat staat in de ochtendkrant van De Standaard.

In de voorbije drie jaar - van 2010 tot 2012 - hebben de Belgische gezinnen telkens zowat 850.000 aangekochte dienstencheques niet opgebruikt.
Het gaat om dienstencheques die niet binnen de toegelaten geldigheidsperiode zijn gebruikt. Klanten die deze geldigheidsperiode overschrijden, zijn hun geld kwijt. Dit jaar bedraagt de aankoopprijs 8,50 euro per cheque.

Bijkomende besparing


Sodexo, de uitgever van de dienstencheques, stort de inruilwaarde ervan normaal gezien door aan de dienstencheque-ondernemingen, op basis van de gepresteerde werkuren van hun huishoudhulpen. Maar als de cheques vervallen zijn, moet Sodexo de aankoopwaarde ervan doorstorten aan de federale overheidsdienst RVA.

Dit jaar gaat het om zowat 7 miljoen euro. Die 7 miljoen ‘winst’ komt in de enveloppe terecht waarmee de RVA het systeem van de dienstencheques financiert. Concreet betaalt de RVA het verschil tussen de prijs die de klant betaalt (8,50 euro per uur) en de totale waarde die de dienstencheque-ondernemingen voor zo’n werkuur mogen aanrekenen (21 euro). In feite gaat het om een flinke loonkostensubsidie door de overheid, voor in totaal ruim 1 miljard euro.

De vervallen dienstencheques leveren de overheid op die manier een bijkomende besparing op, want het gaat om werkuren die niet gesubsidieerd moeten worden. Deze besparing loopt dit jaar op tot ruim 10 miljoen euro. In totaal ‘verdient’ de staat dus bijna 18 miljoen euro aan al die vervallen dienstencheques.

Geldigheidsduur

In de komende maanden moeten de klanten extra opletten. De federale regering heeft de geldigheidsduur van alle cheques die eind dit jaar nog worden aangekocht, beperkt tot eind april 2014. Voor wie zijn cheques eind december aankoopt, is dat slechts een periode van vier maanden.
Hiermee wil de regering voorkomen dat de Belgen in december massaal cheques tegen 8,50 euro aankopen en zo de aangekondigde prijsverhoging op 1 januari 2014 – tot 9 euro – omzeilen.

Bron:
Rasking, J. (2013, 11 22). Staat verdient 18 miljoen euro aan vervallen dienstencheques. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het goed dat er een vervaldatum op de dienstencheques staat. Maar ik zou persoonlijk toch een soort van inruil moment voorzien voor vervallen cheques. Het is natuurlijk niet de bedoeling om massaal veel cheques te gaan omruilen maar je kan er een maximum opplakken. Bijvoorbeeld max. 7 cheques per gezin, per jaar. Zo kunnen gezinnen hun geld nog een beetje recupereren.
Voor de staat is het natuurlijk een goede zaak, zo hebben zij extra onverwachte inkomsten. Maar ik denk dat mensen die dienstencheques kopen wel schrikken dat er zo’n groot bedrag naar de staat gaat. Het kan uiteraard twee effecten hebben. Als ik dit zou lezen, ik zou enorm schrikken en in de toekomst mijn dienstencheques niet laten vervallen. Maar anderzijds zijn er mensen die denken dat de staat van hun onoplettendheid gaat profiteren en hen misschien in het zak laten zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.