actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th July 2014, 13:29
JolienBalemans JolienBalemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2013
Locatie: Poederlee
Posts: 29
Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20140716_01181064
Artikel: Belgen vinden zichzelf zeer goede chauffeurs. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsorganisatie VAB. Toch krijgen Belgen zeer veel boetes in het buitenland en scoren we slecht in de ongevallencijfers.

VAB vroeg aan 2000 Belgen om hun eigen rijgedrag te beoordelen. Meer dan 9 op 10 Belgen vindt zichzelf een goede chauffeur. Ook ten opzichte van onze buurlanden vinden we onszelf goede chauffeurs. ‘Als we het rijgedrag van automobilisten in onze buurlanden beoordelen, scoren enkel de Duitsers en in beperkte mate de Nederlanders beter dan onszelf’, zegt Joni Junes van VAB.

Toch klopt die inschatting niet helemaal als er gekeken wordt naar de Europese ongevalcijfers. Zo scoort België met 73 dodelijke verkeersslachtoffers per miljoen inwoners slechter dan alle landen waarmee België werd vergeleken.

Boetes in het buitenland

Daarnaast krijgen Belgen zeer veel boetes uit het buitenland. 5 procent van de Vlamingen die met de auto in het buitenland op vakantie gingen in 2013, ontvingen een boete. Bij de Walen is dat 8 procent. En 1,2 procent van de snelheidsovertreders in Frankrijk blijken Belgen te zijn: veel van de actieve flitspalen bevinden zich dan ook op populaire vakantieroutes van de Belgen.

In de eerste helft van juli werden wel minder Belgen geflitst in Frankrijk dan in dezelfde periode in 2013. ‘Het lijkt er op dat de Belgen gewaarschuwd zijn dat Frankrijk erg strikt optreedt tegen snelheidsovertreders’, klinkt het nog bij VAB.

Vindt u zichzelf een goede chauffeur? Reageer via de knop rechtsboven.

Mijn mening:
Als ik kijk naar mijn eigen rijvaardigheid in het verkeer, dan beschouw ik mezelf ook een goede chauffeur. Mijn vrienden en familie voelen zich altijd veilig bij mij en weten ook dat als ik niet meer geschikt ben om te rijden, ik dit ook niet zal doen.

Wel vind ik dat de overheid nog meer acties moet ondernemen om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen. Zo hebben ze nu al de trajectcontroles ingeroepen en de bobcontroles maar men zou de bevolking nog meer bewuster moet maken van wat hun acties in het verkeer kunnen doen met het leven van iemand anders. Sommige vinden het dan wel cool om dronken of lichtjes beschonken achter het stuur te kruipen en worden al dan niet aangemoedigd door vrienden, ze kunnen andermans leven in gevaar brengen.

Over de cijfers van de beboetingen in Frankrijk verschiet ik niet van. Het is algemeen geweten dat zij veel meer belang en aandacht schenken aan de veiligheid van hun inwoners. Zo wist vorige zomer iedereen dat je verplicht een alcoholtester in de wagen moest hebben. Ondertussen is dit geen verplichting meer, maar toch zal je in vele auto's in Frankrijk nog een alcoholtester terugvinden, naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.