actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2015, 10:13
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Universiteiten pakken gebruik rilatine aan

Vijf Vlaamse universiteiten gaan samen het gebruik en de verspreiding van rilatine onderzoeken. Het oneigenlijke gebruik van die ADHD-medicatie als ‘leerpil’ neemt te sterk toe, vinden ze.
Volgens cijfers van de ziekteverzekering nam het gebruik van rilatine vorig jaar lichtjes af, maar aan de universiteiten van Antwerpen, Gent, Brussel, Leuven en Hasselt heerst een andere indruk.

Rilatine wordt medisch voorgeschreven aan minderjarigen met hyperactiviteit en aandachtsstoornissen (ADHD). Maar zowel in eigen land als elders in Europa wordt de medicatie in toenemende mate als ‘leerpil’ gebruikt, omdat ze de concentratie zou aanscherpen.

Uit vroegere bevragingen blijkt dat bijna vijf procent van de Vlaamse studenten stimulerende middelen gebruikt om te studeren, maar een breed onderzoek naar rilatine, algemeen gezien als de meest verspreide pil, is nooit eerder uitgevoerd.

Het nieuwe onderzoek, dat begin 2016 zou moeten plaatsvinden, wil het probleem breed in kaart brengen. Niet alleen welke al dan niet foutieve kijk studenten hebben op de medicatie, maar ook langs welke (illegale) wegen ze eraan komen, zou duidelijk moeten worden.

Rilatine is immers niet te krijgen zonder voorschrijft, maar het is geen geheim dat de studenten er toch vlot aan komen. Welke rol huisartsen en apothekers hierin spelen, maakt deel uit van het onderzoek.

Het specifieke onderzoek naar rilatinegebruik bevat nog een onverwachte extra insteek: ‘We moeten ons ook de vraag stellen of het gebruik van stimulerende middelen niet neerkomt op ‘‘intellectuele doping’’,’ zegt Guido Van Hal, professor medische sociologie aan de UAntwerpen.

Bron: Vantyghem, P. (18 december 2015). Universiteiten pakken gebruik rilatine aan. Gevonden op 18 december 2015 op het internet: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151217_02027110

Mening:
Ik vind dat er in onze maatschappij van vandaag steeds sneller en dus te veel medicatie wordt voorgeschreven. Vaak is deze medicatie niet eens nodig.
In scholen wilt elke leerkracht dat de leerlingen netjes op hun bank zitten en meewerken. Ze gaan dus vragen aan de leerlingen met ADHD om rilatine te gebruiken. Dit is echter geen pretje voor deze leerlingen. Vaak voelen ze zich terneergeslagen, moe, … Ik begrijp wel dat men dit vraagt van de leerlingen als het echt storend zou zijn naar de andere leerlingen toe. Echter vraag ik me af of we de leerlingen niet kunnen onderwijzen zonder gebruik van rilatine. Waarom zouden de leerlingen niet eens wat actiever in de les mogen zitten. Zorg zelf gewoon voor afwisselende en actieve werkvormen en deze leerlingen passen perfect in jouw les.
Voor de studenten die rilatine gebruiken om zich beter te concentreren, denk ik dat er betere en gezondere manieren bestaan.

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 18th December 2015 om 10:41.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2015, 10:59
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Ik heb onder vrienden enkelen die tijdens hun studentenperiode rilatine gebruikt hebben om hun examens tot een goed einde te brengen. Dit zijn allemaal studenten die last hebben van stress en problemen hebben met zich te concentreren, ik heb hen hier dan ook over aangesproken en gevraagd op welke manier dit voor hen een meerwaarde is. Zij konden mij vertellen dat ze in een bepaalde flow komen tijdens het leren en dat dit hen een goed gevoel geeft tijdens hun examen, toch heeft niemand van hen de bijwerkingen gelezen. Als ik vraag hoe ze aan rilatine komen zeggen ze dat dit via dokters in Leuven te verkrijgen is als je hun nummer te pakken krijgt. Dit is voor mij vooral schrijnen om te horen dat dokters die een eed afgelegd hebben deze medicatie zomaar weggeeft aan studenten die zich niet goed kunnen concentreren, laat de universiteiten hier onderzoek naar doen. Wie weet wat kan je nog allemaal van deze personen kopen, als ze in staat zijn om rilatine te verkopen dan zijn ze volgens mij ook in staat om zwaardere medicatie te verkopen voor een bepaalde prijs.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2015, 11:11
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Ik vind het een goed idee dat universiteiten onderzoek doen naar het gebruik van rilatine bij studerende studenten. Vaak gebruiken studenten dit om zich beter te kunnen concentreren maar vaak weten zij de neveneffecten van dit geneesmiddel niet. Het is en blijft een geneesmiddel en daardoor heeft dit product ook bijwerkingen. Als je dit neemt zonder dat je dit effectief nodig hebt, loop je meer gevaar op bijwerkingen.

Ik begrijp niet dat dokters dit zomaar aan iedereen geven. Waarom geven zij zo snel een voorschrift voor rilatine aan studenten? Is het hen om het geld te doen of hebben zij anders bang dat zij patiënten gaan verliezen? Elke arts moet toch een eed afleggen dus vind ik het niet kunnen dat zij zomaar rilatine voorschrijven aan studenten.

Hopelijk kunnen universiteiten uit dit onderzoek wat meer te weten komen en dit probleem aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2015, 19:19
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Ik begrijp de bezorgdheid van de onderzoekers omtrent het gebruik van rilatine onder de studenten tijdens fr examenperiode. Alle studenten willen goege punten halen, dit is heel begrijpelijk, maar waarom moet daar riltaine voor gebruikt worden? Deze studenten willen zich beter kunnen concentreren tijdens het studeren, maar ze hebben nog niet stil gestaan bij de gevolgen die kunnen optreden. Rilatine is een medicijn voor jongeren én volwassenen zodat ze zich beter kunnen beheersen op school, op hun werk. Aan de hand van deze medicatie kunnen deze mensen 'op een normale' manier functioneren in de maatschappij. Voor deze mensen kan dat een oplossing zijn zodat ze beter kunnen opletten, maar anderen hebben hier heel andere effecten van. Ze zijn moe en voelen zich niet zichzelf.
Ik vind het dus positief dat er een onderzoek komt naar degene die rilatine nemen, maar dat eigenlijk niet nodig hebben. Op deze manier brengen ze hun eigen gezondheid in gevaar en ontwikkelen ze een strijd tussen de medestudenten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th December 2015, 22:15
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Ik denk dat iedereen met wat gezond verstand niet anders kan dan hiermee akkoord gaan. Rilatine is en blijft medicatie en iets innemen terwijl dit niet écht nodig is, is nooit een goed idee. Het feit dat het moet voorgeschreven worden door een dokter is al zeer goed maar natuurlijk krijg je dan wel het gevaar dat dit "illegaal" verhandeld gaat worden. Men zou op de een of andere manier een maximum moeten zetten op de hoeveelheid Rilatine dat iemand op een jaar voorgeschreven kan krijgen. Natuurlijk is het altijd wel goed om toch een marge in te stellen, want iets kwijt raken kan altijd wel gebeuren.
Persoonlijk vind ik het ook heel goed dat de universiteiten zich hiermee willen bezig houden aangezien dit toch ook meer zal voorkomen tijdens hogere studies dan tijdens bijvoorbeeld het middelbaar onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st December 2015, 23:24
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Het probleem verspreidt zich zeer snel. Zelfs bij ons op de hogeschool wordt het soms al aangeboden. Het begint meer weg te hebben van een drugshandel die stevig moet worden aangepakt. Niet alleen in de universiteiten, maar ook in de hogeschool zoals in Thomas More. Ik kan niet ontkennen dat ik het ooit zelf al wel eens één keer heb geprobeerd. Voor mij had het weinig tot geen resultaat, maar aangezien het probleem zo groot is kan ik mij voorstellen dat het voor vele studenten wel een hulpmiddel is. Dan moet je jezelf misschien de vraag stellen of men geen andere 'medicatie' of een soort natuurlijk product kan maken dat ongeveer dezelfde werking heeft. Misschien niet in de maten dat rilatine het doet, maar dat men toch het gevoel heeft dat er iets is dat hen helpt bij het studeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.