actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2015, 11:02
Lesse.G*os Lesse.G*os is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vlimmeren
Posts: 50
De Wever mag politiekorps zelf samenstellen

Vanaf volgende lente zal Antwerpen twee jaar lang zijn eigen agenten rekruteren. De selectie gebeurt normaal gezien in Brussel, maar door die nu zelf te organiseren hoopt burgemeester Bart De Wever (N-VA) agenten aan te werven die de stad beter aanvoelen. ‘Ik wil meer allochtonen’, klinkt het.
Antwerpen is al jaren vragende partij om zelf agenten aan te trekken. Nu zet minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) het licht op groen voor het proefproject van 2016 tot 2018. De stad hoopt op die manier de komende jaren 500 agenten te vervangen.

‘Het is iets wat we altijd gewild hebben’, aldus de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA). ‘Ik heb er destijds over gepraat met Joëlle Milquet (CDH), maar dat viel iedere keer in dovemansoren. Nu wordt er beter naar onze problemen geluisterd.’

Meer allochtonen
De Wever hoopt in eerste instantie meer kandidaat-agenten aan te trekken. ‘De selectie op federaal niveau duurt veel te lang. Veel kandidaten haken af. Door een lokale selectieprocedure kunnen we in Antwerpen gerichter campagnes voeren in middelbare scholen.’ Daarnaast wil de N-VA-voorzitter ook meer allochtonen in zijn korps. ‘De ondervertegenwoordiging van allochtonen is al lang een pijnpunt’, klinkt het.

Ook het nijpende personeelstekort speelt een belangrijke rol. ‘Bij ieder overleg met de korpschef staat personeelstekort op de agenda’, zegt Bart De Wever (N-VA). ‘Vacatures opvullen is een wekelijkse zorg, want de pensioengolf komt nu pas op kruissnelheid. Daarom vragen we of we de selectie zelf mogen organiseren.’

Betere voeling
Een ander nadeel van de federale selecties is dat daarbij niet genoeg rekening wordt gehouden met de lokale behoeften. Door lokaal te rekruteren gelooft De Wever een korps te krijgen dat een betere voeling heeft met wat er in Antwerpen leeft. ‘Wanneer we meer agenten uit Antwerpen zelf aantrekken, verhogen we de betrokkenheid bij het politiewerk.’

Het pilootproject is een kleine revolutie in het politiesysteem. Als het tegen 2018 zijn vruchten afwerpt, bestaat de mogelijkheid dat het systeem wordt doorgetrokken naar de rest van het land.


Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151015_01920418

Eigen mening:
Ik vind persoonlijk dat deze verandering zowel positieve als negatieve gevolgen kan hebben. Naar verluidt van dit bericht vind ik het positief dat meneer De Wever via deze 'campagne' meer mensen probeert aan te trekken naar de politie vanuit Antwerpen zelf, omdat deze zich zo meer betrokken zouden voelen en zich naar verluidt dus ook meer zouden inzetten. Ook vind ik het een goed initiatief dat hij wil proberen om meer allochtonen te doen toetreden in de politie omdat deze ondervertegenwoordigd zouden zijn.
Ik stel mij alleen een paar vragen bij deze wending nu dat meneer De Wever zelf zijn agenten mag kiezen. Zal hij/overheid van Antwerpen niet teveel invloed kunnen uitoefenen op de politie? Zal de selectie niet te kritisch zijn? Natuurlijk zijn dit maar bedenkingen die gesteld kunnen worden en die zich met de tijd zullen uitwijzen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.