actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2013, 15:38
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Kardinaal Danneels hoopt dat paus kerk hervormt

Kardinaal Godfried Danneels hoopt dat de nieuwe paus werk maakt van de hervorming van de kerk. 'Ik denk dat dat de opgave van deze tijd is', zei hij op een persconferentie in Rome.
Kardinaal Danneels was de enige Belg op het conclaaf in Vaticaanstad en hij is blij met de keuze die daar is gemaakt. 'Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet gelukkig ben met de nieuwe paus', zei Danneels volgens de VRT. Hij liet uitschijnen dat de Argentijn zijn eerste keuze was.

De naam Franciscus vindt hij goed gekozen omdat de nieuwe paus aan de heropbouw van de kerk zal moeten werken. Dat was ook de opdracht die Franciscus van Assisi kreeg van god. Volgens hem is de paus heel bekwaam. Het is een zeer nederige, kalme en sociaal bewogen man die een eenvoudig leven leidt. 'Hij leeft niet in de hoogte, maar in de diepte', aldus de kardinaal.

Op de persconferentie zei kardinaal Danneels dat de Kerk toe is aan uitbreidingen. Zowel horizontaal als in de diepte. De horizontale uitbreiding wil zeggen dat er zo veel mogelijk mensen moeten worden aangesproken. Ook de armen. Een uitbreiding in de diepte gaat over de nabijheid met God. De taak van de nieuwe paus zal dus zijn dat hij dichter bij het volk en bij God zal moeten staan.

Vele mensen waren verrast door de uitkomst van het conclaaf. 'Het is een niet-Europeaan van 76 jaar. Verder is hij niet zo bekend', zei Danneels. 'Het is uitzonderlijk dat hij als eerste van 266 pausen de naam Franciscus kiest.'

Danneels was minder verrast dat net deze man tot paus verkozen werd. Het is een man die zich op de achtergrond houdt, maar wel een grote invloed uitoefent. De Argentijn was ook bij het vorige conclaaf in 2005 al in de running voor de pauselijke titel

Tijdens de toespraak van paus Franciscus op het balkon van de basiliek werd Danneels getroffen door zijn verzoek tot gebed. 'Voor zover ik me kan herinneren, is hij de enige die een ogenblik van stilte vroeg op dat moment van uitgelatenheid. Dat had ik nog nooit gezien.' Ongezien was het moment waarop de paus boog voor de mensenmassa. 'Normaal gezien is het omgekeerd', aldus de Belgische kardinaal.

'Ik vergelijk paus Franciscus met Johannes XXIII. Die was ouder en bracht een omwenteling teweeg in de Kerk. Ik denk dat hij het tweede Vaticaanse concilie zal kunnen toepassen, dat momenteel stagneert. En hij denkt dat ook', aldus Danneels.

De Standaard donderdag 14 maart 2013, 11u52

Onze kardinaal Danneels is dus al tevreden met de keuze van de paus. Ik moet eerlijk toegeven dat ik een beetje teleur gesteld was omdat de nieuwe paus al een oude man is. De kerk heeft dringend hervormingen nodig, en mij lijkt het dat een jonger iemand daar geschikter voor is. Maar wie weet wat voor hervormingen de nieuwe kerkleider Franciscus I allemaal zal doorvoeren. Ik ben alvast heel benieuwd. Dat hij zo snel verkozen werd betekent in ieder geval dat hij zeker kwaliteiten zal hebben. Hopelijk is het enthousiasme van onze kardinaal over de nieuwe paus dan ook terecht. Net zoals Kardinaal Danneels, vond ik het in ieder geval al mooi van Franciscus I dat hij wou bidden voor de net afgetreden paus Benedictus XVI.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2013, 15:34
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Ik kan me niet uitspreken over de bekwaamheid van deze nieuwe paus. Ik had nog nooit van deze man gehoord en ben ook niet zo op de hoogte van de bevoegdheden van een paus. Wat ik wel vind, net als Diede, is dat er dringend hervorming nodig is in de kerk. Er zijn steeds minder en minder kerkgangers en er zijn ook steeds minder jongeren die naar de kerk gaan. Er moet iets gebeuren om de kloof tussen de 'ouderwetse' kerk en onze hedendaagse samenleving kleiner te maken. Ik vind ook zijn uitspraken over holebi's maar niets. (http://www.hln.be/hln/nl/15779/De-P...-holebi-s.dhtml) Dit is een nieuwe 'ontwikkeling' in de samenleving waar de kerk zich ook mee zal moeten verzoenen, anders stoten ze alleen maar meer mensen af. De vraag is alleen hoe dit zal moeten gebeuren. Ik heb er zelf geen oplossing voor en eenvoudig zal het helemaal niet zijn. Ik vrees er echter voor dat de nieuwe paus (van 76 jaar) wat te oud is om echt voor hervorming te zorgen. Ik ben benieuwd...
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th March 2013, 00:51
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Thumbs up

Paus Franciscus heeft de laatste dagen in mijn ogen al sterk bewezen dat hij zijn naam alle eer aan doet. Tenslotte was Franciscus van Assisi iemand die nederig leefde, en deze levensstijl zie je duidelijk terug bij Paus Franciscus. Zo komt hij meer onder het volk dan onze vorige paus, paus Benedictus XVI. Daarom gelijkt hij in mijn ogen meer op paus Johannes XIII. Aangezien hij ook een man was van het volk. Maar we mogen de klokken nog niet te vroeg luiden. Tenslotte is hij nog maar net ingehuldigd en begint zijn taak als paus nu pas!
Verder wil ik ook even teruggrijpen op iets wat Veronique heeft gezegd, namelijk dat het een oude paus is en hij hierdoor voor weinig/geen vernieuwingen zal zorgen. Persoonlijk denk ik dat dankzij de nederige afkomst van de paus, hij juist wel enkele vernieuwingen zal doorvoeren. Maar we moeten realistisch blijven. De kerk is een eeuwenoud orgaan waarvan sommige waarden en normen zo diep zijn ingeworteld dat ze niet veranderd kunnen worden. Zelfs al ben je de Paus. Het is vooral in mijn ogen belangrijk wat je voor de mensen doet als paus en niet wat de ideeën van de kerk zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.