actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2013, 09:52
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Bedrijf heeft ook 'domme' werknemers nodig

Domheid kan de efficiëntie van bedrijven verhogen, beweert de Zweedse professor Mats Alvesson van de Lund University. In het wetenschappelijke artikel 'A Stupidity-Based Theory of Organisations' legt hij samen met collega André Spicer uit waarom functionele domheid bepaalde voordelen voor bedrijven met zich meebrengt.

Kritische reflectie en scherpzinnigheid zijn belangrijke eigenschappen van werknemers, maar wanneer te veel slimme mensen zich voortdurend beginnen vragen stellen bij de werking van het bedrijf of alternatieve strategieën willen voorstellen, dan vertraagt dit de algemene werking van de organisatie.

Domheid heeft volgens de auteurs daarentegen een verenigend effect en stimuleert de productiviteit. Mensen die 'functioneel dom' zijn, wat betekent dat ze simpelweg werk uitvoeren zonder zich vragen te stellen, komen immers makkelijker tot een consensus en ontwikkelen een bepaald enthousiasme waardoor ze zich beter kunnen concentreren op hun job.

De truc is overigens niet om je dom voor te doen, maar om te weten wanneer je jouw intelligentie zichtbaar moet laten gelden en wanneer niet. Diegene die het niet belangrijk vindt dat iedereen weet hoe slim hij of zij eigenlijk is, brengt het er vaak het best vanaf.

bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130510_009

Mening:

Bij het lezen van de titel van het artikel, dacht ik eerst: 'Wat een onzin.'
Toch heb ik mijn mening moeten herzien, want ik kan professor Mats Alvesson zijn standpunt volgen. Het is een beetje cru om te stellen, maar ik denk dat hij gelijk heeft.

Hij zegt dat 'slimme' mensen het een bedrijf soms moeilijker maken omdat ze het steeds in vraag gaan stellen. Ik kan begrijpen dat mensen die altijd kritisch zijn en steeds alles in vraag stellen de werking van het bedrijf vertragen.
Ook zegt hij dat 'domme' mensen hun jobs doen zonder daar vragen bij te stellen. Niet enkel de normale jobs, maar ook de werkjes die niemand anders wil doen. Ik steun het standpunt dat 'dommere' mensen niet zoveel zouden nadenken over wat ze moeten doen, maar dat ze gewoon alles klakkeloos uitvoeren, vind ik moeilijk om te geloven. Langs de andere kant klinkt zijn uitleg heel logisch.

Ik vind het begrip 'functionele domheid' een zeer interessant principe en vraag me ineens af waarom we allemaal zo hard moeten studeren
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2013, 18:39
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Hier zit wel iets in, een bedrijf heeft naast de knappe koppen die producten ontwikkelen, beslissingen nemen, ... ook werknemers nodig die die beslissingen uitvoeren en het zware en/of saaie werk doen. Als die werknemers te veel beginnen na te denken, instructies in twijfel beginnen te trekken en hierdoor hun job niet meer doen zou het bedrijf ook niet meer kunnen werken. Ik begrijp dus wat professor Alvesson bedoelt. Ik vindt het concept van 'functionele' domheid heel interessant, soms is het inderdaad veiliger om braaf ja te knikken en niet te laten merken wat je echt denkt over iets. Maar ik betwijfel het of ik dat zelf zou kunnen.
__________________
Kunst is iets wat daar begint, waar het kunnen van de meesten ophoudt. A.O. Weber
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2013, 22:01
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
De titel van het artikel is inderdaad misleidend, de term "functionele domheid" komt voor en als ik mag oordelen naar de uitleg ervan vind ik dit best wel... slim.
Als alle mensen wisten wanneer ze hun mond moesten houden zou alles veel beter functioneren, niet alleen een bedrijf. Het hele artikel is eigenlijk erg logisch in mijn ogen, en aan de mening van de anderen te zien vinden zij dit ook.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th May 2013, 23:05
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Wat ik mij hierbij afvraag is... wat is dom zijn? Is iemand die simpelweg zijn werk uitvoert zonder zich hierbij vragen te stellen daarom (functioneel) dom? Volgens mij bestaat er niet zoiets als dom/slim zijn maar heeft de mens dit uitgevonden onder de naam 'intelligentie'. Iemand die een hoog IQ heeft, is volgens mij niet noodzakelijk slim en andersom. Hij zal wel goed zijn in het uitdenken, redeneren, analyseren, verbanden leggen, zaken op een rijtje zetten,... maar is deze persoon daarom slim? Ik denk dat die persoon op andere vlakken dan weer heel dom kan zijn vb. linkse handen,... Is een persoon die een huis kan zetten maar een laag IQ heeft dom? Iedereen is wel slim of dom op zijn manier. Dit maakt dat niemand echt slim of echt dom kan zijn in mijn ogen. Ik denk dat we wat beter moeten opletten met het gebruiken van de term 'dom'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.