actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2015, 19:42
D*nnis Geentjens D*nnis Geentjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Succes bij stoppen met roken hangt af van je brein

Rokers die met succes kunnen stoppen, zijn vaak al op voorhand te herkennen op hersenscans. De bedrading van je brein bepaalt immers in veel gevallen het slagen of net niet slagen van de stoppoging. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Duke University.

De onderzoekers van Duke University maakten van 85 rokende proefpersonen hersenscans, een maand voor ze zouden proberen stoppen met roken. Het lukte uiteindelijk 44 personen om van hun verslaving af te geraken. Nadien bleek dat die personen een zichtbare overeenkomst hadden in de bedrading van hun brein.

De insula (het deel van de hersenen waarin verslavingen ontstaan) stuurt boodschappen naar de somatosensorische cortex, daar waar handbewegingen en de tastzin mee worden gecontroleerd. Bij de succesvolle stoppers bleken die twee delen beter afgestemd op elkaar.
Zij die niet van hun verslaving afraakten hadden een minder goede verbinding tussen die twee hersendelen.

Theoretisch gezien zou die verbinding met lichte stroomstootjes gestimuleerd kunnen worden, waardoor de persoon in kwestie veel meer kans maakt om succesvol te stoppen.

Hoe de insula en de somatosensorische cortex het stoppen met roken juist beďnvloeden, willen de onderzoekers verder uit zoeken met een nieuwe studie met meer proefpersonen.

Bron: Het Laatste Nieuws
Datum: 15/05/2015
URL: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...-je-brein.dhtml

Mening:
Volgens mij is het een heel logische uitkomst van deze studie. Alles wat je doet wordt gestuurd door je hersenen, zo ook de dingen waar je niet meer voor moet nadenken. Je hersenen hebben deze geprogrammeerd en zorgen ervoor dat deze automatisch worden gemaakt wanneer er bepaalde gevoelens vrijkomen in de hersenen. Je handelingen worden gekoppeld aan gevoelens en wanneer je deze kan 'verbeteren' zoals ze zeggen in het artikel kan je ervoor stoppen dat je makkelijker kan ingaan tegen de automatismen die je hersenen hebben opgebouwd. Wat ik zeker ook een goed punt vind is dat ze ook al weten hoe ze mensen kunnen behandelen die minder goede verbindingen hebben tussen de hersendelen. Het lijkt wel een heel drastische oplossing voor een probleem dat ook kan verholpen worden door het volhouden van het niet roken.

Laatst aangepast door D*nnis Geentjens : 15th May 2015 om 19:46.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2015, 20:03
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Na het lezen van dit artikel zit ik nog altijd met een aantal vragen. Mochten de proefpersonen gebruik maken van medicatie om te stoppen met roken? Hoeveel jaar rookte de 85 proefpersonen al? Wat was de gemiddelde leeftijd van de proefpersonen? … Mijn moeder is nu al enkele weken aan het proberen te stoppen met roken. Dat doet ze met behulp van medicatie. Deze medicatie zorgt ervoor dat ze minder zin heeft om te roken. Als ik het artikel volg en mijn moeder haar twee hersendelen (insula en somatosensorisch) zijn niet goed op elkaar afgestemd zou zij meer kans hebben dat ze opnieuw begint te roken. Ik heb mijn twijfels hierbij. Ik denk dat niet alles afhangt van deze twee hersendelen. Volgens mij is motivatie en een sterk karakter ook een belangrijke kwestie om succesvol te kunnen stoppen met roken. Deze twee eigenschappen gooit het artikel volledig overboord.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.