actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2016, 21:36
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Nieuwe streep door Saeftinghedok

Nieuwe streep door Saeftinghedok

De Raad van State heeft dinsdag het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de uitbreiding van de haven van Antwerpen gedeeltelijk vernietigd. Dat gebeurt na een klacht van inwoners van de Beverse dorpen Doel en Ouden Doel, en is de zoveelste tegenslag voor de aanleg van het Saeftinghedok.

De uitspraak is een gevolg van een arrest van het Europese Hof van Justitie op 21 juli, dat stelt dat de natuurcompensatieplannen in het RUP niet overeenstemmen met de Europese Habitat- en Vogelrichtlijn. Daarmee werd de voorgestelde uitbreiding in de praktijk al verworpen.

De Raad van State vernietigt nu in navolging daarvan het RUP grotendeels. Het westelijk deel van het Logistiek Park Waasland in Beveren, tussen de expressweg Kust-Antwerpen (N49), de Verrebroekstraat, Havinkbeek en Paardenkerkhofstraat is wel goedgekeurd.

Doel

Het RUP moest de aanleg van het Saeftinghedok mogelijk maken, een extra getijdendok om de stijgende containertrafiek op te vangen. Er kwam echter heel wat tegenkanting, vooral van buurt- en natuurverenigingen, omdat het dok onder meer het definitieve einde van het polderdorp Doel zou betekenen.

Alternatieven

De Vlaamse regering liet onlangs al weten alternatieven voor het Saeftinghedok te onderzoeken, zoals het aanpassen of uitbreiden van bestaande containerterminals. Daarover loopt momenteel een consultatiefase. Het brede publiek kan tot en met 18 januari opmerkingen formuleren of nog eigen voorstellen doen.

Bron: De Standaard, 20/12/2016
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161220_02636718

Mening: Dit is niet de eerste keer dat de bouw van dit dok uiteindelijk niet doorgaat. Ik heb een dubbel gevoel bij het hele gedoe rond dit dok. Langs de ene kant begrijp ik dat het dok belangrijk is voor de haven, door de aanleg van dit dok kan de haven beter concurreren met de Europese havens. Dit zorgt op zijn beurt voor de creatie van verschillende jobs in de haven. Langs de andere kant vind ik het jammer dat voor dit dok een heel dorp moet verdwijnen. Er wonen op dit moment minder dan 100 mensen in Doel en het dorp is helemaal verloederd, maar voor deze mensen heeft het dorp een heel emotionele waarde. Ze wonen hier vaak al een lange tijd en willen om deze reden niet weg. Ik begrijp niet waarom men jaren geleden heeft besloten dat het dorp moest wijken voor het dok, ik zou er zelf ook niet met kunnen lachen als mij dit overkwam. Maar helaas valt er niet veel tegen te doen en zullen ook deze laatste mensen ooit moeten vertrekken om plaats te maken voor het dok. Ik hoop daarom ook dat men nu geen nieuwe plannen gaat maken om het dok op een totaal andere plaats te bouwen, met het gevaar dat een ander dorp misschien zal moeten wijken voor het dok.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.